Autorităţile transnistrene nu recunosc maşinile înmatriculate în R. Moldova

0
18

În timp ce Chişinăul e plin de maşini cu numere transnistrene

Străzile Chişinăului, dar şi cele din întreaga republică sunt împânzite de tot mai multe autovehicule cu numere transnistrene. Cetăţenii R. Moldova recurg la această metodă (devenită clasică deja! – n.r.) de evaziune fiscală din cauza legislaţiei dure din ţară. Pentru un automobil procurat din străinătate şi devamat la Tiraspol, taxa vamală este de circa două ori mai mică decât cea din R. Moldova. În plus, în Transnistria pot fi înmatriculate autoturisme importate care au fost produse cu zece ani în urmă, în timp ce în R. Moldova acest termen este de şapte ani. Iar moldovenii nu-şi prea pot permite să cumpere o maşină nouă din străinătate. Diferenţa de preţ a unui automobil produs în anul 2000 şi unul produs în anul 1997 este de cel puţin 1.500 de euro. Iar taxa de import a autovehiculelor în R. Moldova variază între 300 de euro pentru o maşină cu un motor cu capacitatea de 1.000 de centimetri cubi până la 2.000 euro şi mai mult pentru motoare mai mari de 2.500 de centimetri cubi.

Problema poate fi soluţionată
Specialiştii consideră că această problemă ar dispărea doar atunci când politica vamală a R. Moldova s-ar extinde şi ar avea putere şi pe teritoriul Transnistriei. Astfel, taxele la import ar fi ca şi cele aplicate în R. Moldova. Atunci ar dispărea premisele pentru a face contrabandă. Pavel Postică, jurist la Asociaţia „Promo-Lex”, susţine că în asemenea cazuri poliţiştii ar trebui să constate încălcarea prevederilor art.120 alin.3 Cod cu privire la Contravenţiile Administrative (folosirea de către conducătorii mijloacelor de transport a autovehiculelor care nu au fost înregistrate în modul stabilit – n.r.) şi să tragă la răspundere persoanele culpabile de comiterea acestei contravenţii. Juriştii de la organizaţia neguvernamentală „Promo-Lex” afirmă că, sub pretextul garantării drepturilor omului în stânga Nistrului, R. Moldova încalcă prevederile legale. Dacă Chişinăul ar avea demnitate, problema ar putea fi rezolvată şi prin simplificarea procedurilor de înregistrare şi chiar înregistrarea gratuită a automobilelor transnistrene, aşa cum s-a procedat în cazul întreprinderilor.
Care este sensul?

Preşedintele Comitetului Helsinki pentru Drepturile Omului din R. Moldova, Ştefan Urâtu, ne-a spus că această procedură este una benefică pentru autorităţile transnistrene, încercând să atragă tot mai mulţi doritori de a-şi înregistra automobilele la ei. În acelaşi timp, guvernarea de la Chişinău, prin legile dure impuse, parca ar încuraja acest lucru. „De vreme ce maşinile mai vechi de zece ani circulă pe teritoriul R. Moldova, care e sensul să punem aceste restricţii şi să dăm posibilitate regimului de la Tiraspol să se îmbogăţească?”, întreabă Urâtu. O soluţie, în opinia lui Urătu, ar fi ca organele de poliţie să interzică circulaţia pe teritoriul R. Moldova a maşinilor cu numere de Transnistria şi să oblige toţi posesorii de autovehicule să-şi înregistreze automobilul pe teritoriul unde locuiesc. O altă soluţie ar fi scoaterea baremului de şapte ani şi micşorarea taxei pentru devamarea maşinilor.

Nimeni nu ştie nimic

Solicitate de JURNAL, surse din cadrul Poliţiei Rutiere au declarat că asemenea lucruri nu ţin de competenţa lor, menţionând că legislaţia R. Moldova nu prevede restricţii pentru aceste persoane. Am încercat să aflăm de ce tot mai mulţi moldoveni îşi înregistrează maşinile în stânga Nistrului, câte maşini avem înregistrate cu numere transnistrene şi dacă sunt unele restricţii pentru aceste automobile. Şeful serviciului de presă al Serviciului Vamal, Valentin Portas, ne-a spus că această problemă nu ţine de competenţa instituţiei pe care o reprezintă, iar angajaţii acesteia doar execută prevederile legislaţiei. „Serviciul Vamal nu elaborează legi, doar le execută. Vine la noi în vamă maşina, este declarată pentru import în R. Moldova, se calculează taxa conform legii, se încasează toate plăţile necesare şi se eliberează adeverinţa pentru înmatricularea acesteia la organele de poliţie”, ne-a spus Portas şi ne-a trimis la Direcţia de înregistrare a transportului şi calificare a conducătorilor auto din cadrul Ministerului Dezvoltării Informaţionale (MDI).

Autorităţile arată cu degetul unele la altele

Valentin Foros, şeful direcţiei respective, ne-a spus însă că înregistrarea primară a vehiculelor pe teritoriul R. Moldova se efectuează numai cu acordul scris al Serviciului Vamal. „Transportul înregistrat pe teritoriul zonei trasnistrene nu este documentat în Registrul de stat al transporturilor. Din aceste considerente, nu vă putem informa referitor la numărul de mijloace de transport înmatriculate în această zonă”, ne-a „lămurit” Foros. În speranţa că vom obţine un răspuns competent la această întrebare, am apelat şi la Ministerul Reintegrării. Alexandru Flenchea, şeful Serviciului de presă, ne-a comunicat că aceasta este o problemă tehnică şi, de asemenea, nu ţine de competenţa ministerului. Flenchea ne-a spus să ne adresăm la Serviciul Vamal şi la Ministerul Dezvoltării Informaţionale, unde noi apelasem deja. Ceea ce am reuşit să aflăm până la urmă e că, potrivit datelor statistice de pe site-ul MDI, la 1 aprilie 2007 în Transnistria, inclusiv în municipiul Bender, erau înmatriculate doar 4.218 autovehicule (pentru comparaţie – în UTA Găgăuzia erau înregistrate 23.282 maşini – n.r.).

Metode noi de „jefuire” – taxe de import la fiecare 60 de zile

În timp ce maşinile cu numere transnistrene circulă nestingherit pe străzile Chişinăului, iar autorităţile nu găsesc un răspuns la această întrebare, autorităţile separatiste arestează automobilele localnicilor înregistrate în dreapta Nistrului. Aceştia sunt hărţuiţi de către reprezentanţii structurilor paramilitare din regiune care le cer „taxe de înregistrare provizorie” a autovehiculelor în Transnistria la fiecare 60 de zile. În ultima perioadă, „Promo-Lex” a fost sesizată în repetate rânduri de victimele acestor acţiuni ilegale. Juriştii organizaţiei au expediat deja câteva cazuri la Curtea Europeană a Drepturilor Omului. Asemenea incidente au fost înregistrate începând cu anul 1998, dar în ultimii ani numărul victimelor regimului de la Tiraspol creşte de la o zi la alta, săptămânal înregistrându-se câte aproape zece cazuri de acest fel. Mai mulţi locuitori din regiunea transnistreană susţin că autorităţile separatiste le cer posesorilor de automobile înregistrate în dreapta Nistrului să renunţe la numerele de înmatriculare eliberate de organele constituţionale, în favoarea celor eliberate de autorităţile neconstituţionale locale. Celor care refuză să se conformeze cerinţelor impuse şi nu achită „taxa pentru import provizoriu”, la trecerea frontierei, li se invocă tot felul de motive, iar până la urmă se poate întâmpla că li se confiscă şi autoturismul.
Preşedintele Asociaţiei „Promo-Lex”, Ion Manole, susţine că a comunicat această problemă de nenumărate ori autorităţilor R. Moldova, dar nu s-a întreprins nimic până acum.

autor: Galina MUNTEANU

sursa:http://www.jurnal.md/article/3044/

NICIUN COMENTARIU

  1. Îmi pare rău, că restricţiile impuse de legislaţia Republicii Moldova, pune cetăţenii
    în situaţia de a parcurge la unele economii, înregistrînd mijloacele de taransport în
    Transnistria, acumulînd bani în bugetul acesteia. Dar de ce nu s-ar parcurge la micşorarea
    preţului de înregistrare a mijlocului de transport în Moldova, precum şi la mărirea
    termenului de 7 ani pentru înregistrarea acestuia. Cît se mai poate de pedepsit cetăţenii
    acestei ţări şi aşa săraci, doar o maşină nu este un confort,cu unele excepţii, dar un
    mijloc de mişcare.
    Rămîne problema deschisă, doar soluţionarea pozitivă, ar duce la acumularea unor surse
    considerabile în bugetul de stat, care are de suferit la moment în legătură cu seceta din
    vara aceasta.

  2. Buna!!! Eu cred ca preturile nu ar trebui sa fie micsorate dar numai ajustate, c-am in felul
    urmator:
    —– 1000cm3 == 30 centi euro/cm3;
    —– 1000cm3-1500cm3 == 40centi euro/cm3(aici sa fie impozitati doar surplusul de 500cm3 cu
    40 eurocenti/cm3 nu sa se aplice 40 eurocenti si pentru ceilalti 1000cm3 la care deja sa
    stabilit pretul de 30 eurocenti/cm3)
    —–1500cm3 – 2000cm3 == 60 eurocenti/cm3( aici iarasi ar trebui sa fie achitati la pret de
    60 centi euro doar surplusul de 500cm3 adica numai acesti cm3 dintre 1500 si 2000cm3, nu este
    corect ca pretul de 60
    eurocenti sa se aplice si asupra celorlalti cm3 de pina la 1500cm3)

    Intelegeti ca este destul de real si astfel persoana care isi doreste o masina cu 500cm3 mai puternica se va gindi ca va achita doar acei cm3 care reprezinta surplusul, cind se va aplica aceasta tarifare atunci cetatenii nosytri vo aduce banii in Moldova si nu va trebui sa fie vinati
    si transnistria va ramine flaminda…. multumnesc!!

LĂSAȚI UN MESAJ