Când vom avea cale ferată cu ecartament european?

0
20

Un proiect de reconstructie a tronsonului de cale ferata Chisinau – Ungheni si trecerea acestuia la ecartament european ar putea fi realizat de investitori cehi. Conform unui comunicat de presa al Guvernului acest subiect a fost pus in discutie de premierul Vasile Tarlev in cadrul unei intrevederi cu un grup de investitori cehi, care se afla in tara noastra pentru a examina posibilitatile de realizare a mai multor proiecte importante.

Vasile Tarlev a mentionat importanta pe care o acorda Guvernul implementarii standardelor europene in toate domeniile de dezvoltare ale economiei, iar modernizarea cailor ferate si reconstructia drumurilor auto constituie o prioritate absoluta. Tronsonul de cale ferata cu ecartament european va fi prima etapa de modernizare a celui de-al noualea coridor pan-european de transport international.

in acelasi timp 2 luni in urma, la 21 februarie 2007, in cadrul intalnirii sefilor de cai ferate din spatiul CSI cu premierul rus Mihail Fradkov, presedintele companiei Rossiiskie Jelezniie Doroghi (RJD), Vladimir Yakunin sustinea ca asemenea proiecte nu vor fi tolerate.

“Noi nu ne ascundem atitudinea eminamente negativa fata de intentia unor state CSI de a participa la proiecte de constructie de cai ferate cu ecartament european (1435 mm) pe teritoriul lor”, spunea Yakunin.
Potrivit lui Yakunin, reteaua de 1520 mm (standardul rusesc de cale ferata) este cu mult mai integrata decat sistemele de cai ferate vecine.

La randul sau premierul rus Fradkov a afirmat atunci ca mentinerea standardului 1520 mm este un “instrument fara de pret” pentru cooperarea economica in cadrul CSI. Mentionam ca 1520 mm este standardul oficial al latimii caii ferate in spatiul fostei URSS (cu exceptia insulei Sahalin, unde datorita japonezilor calea ferata are latimea de 1435 mm), dar si in Finlanda si Mongolia.

Directorul general al intreprinderii Caile Ferate a Moldovei (CFM), Miron Gagauz sustine ca desi se duc negocieri pentru constructia unei portiuni de cale ferata cu ecartament european de la hotarul cu Romania, pana la Chisinau, aceasta nu poate schimba cardinal situatia si nu poate afecta nici intr-un fel traficul feroviar din cadrul CSI. Altfel spus resposabilii din Rusia nu se refereau la Moldova.

Nu este clar insa cine va acoperi cheltuielile de zeci de milioane de USD pentru realizarea acestui proiect. Cel mai probabil ca din fondurile de 1,3 mlrd USD promise la finele anului trecut de finantatorii externi.

Sursa: Europa.md

NICIUN COMENTARIU

  1. Ma bucur sa citesc si o stire exceptionala in ziarul „MOLDOVA SUVERANA” din 3 august 2007, referitoare la planurile autoritatiilor moldovene de-a construi aceasta cale ferata. Sa speram ca va fi gata pana in 2010, deoarece observ cu multa bucurie dorinta oficialitatilor de la Chisinau de realizare a unor caii ferate intre cele doua tari. ACEASTA CALE FERATA NE VA APROPIA MULT MAI MULT!!! ESTE FOARTE BINE, ca intre CHISINAU SI IASI SE VA FACE CU TRENUL 2 ORE SI 1/2. (IN CONDITIILE CONTROLULUI VAMAL).

LĂSAȚI UN MESAJ