RSS Feed

Ce ar fi dacă aţi recunoaşte ca moldovenii sunt români?

38

ianuarie 26, 2012 by

Iubesc Moldova. Toata. Si a noastra, si a voastra. Sau invers. E cam totuna, de fapt. Cel putin sentimental, pentru mine nu exista decat o singura Moldova, desi admit ca ea traieste acum in doua state. Tot asa, admit ca aceasta situatie exista si pentru ca cetatenii Republicii Moldova doresc acest lucru si apara statalitatea moldoveneasca. Foarte bine! Ce nu inteleg, insa, este romanofobia aceasta destul de raspindita printre cetatenii moldoveni. Ce v-a facut Romania? Ce v-au facut romanii? Sau, poate, ce nu v-a facut Romania, mai degraba?
Am aflat ca rusii v-au invatat ca Romania v-a anexat ilegal, ca membrii Sfatului Tarii au fost niste tradatori, ca sovieticii v-au eliberat si ca nu sunteti romani, ca noi sau ca fratii vostri moldoveni de dincolo de Prut. Pot intelege forta si efectele unei propagande eficiente, sustinute si impuse cu multa pricepere si perseverenta de catre Rusia, din perioada tarista si pana in perioada post-sovietica. Pot admite ca multi moldoveni i-au cazut victime si ca efectele se pot simti pana azi. Pot intelege chiar si interesele geostrategice ale Rusiei! Ce nu pot intelege, insa, este incapatinarea multora de a ramane la „invatatura” anti-romaneasca ruseasca. Nu pot pricepe cum de, dincolo de manipulari, sufletele moldovenilor nu rezoneaza macar cu cele ale moldovenilor din dreapta Prutului? Sunt uluit cand vad raceala celor mai multi oficiali moldoveni in raport cu romanii: de la graniceri si politisti, la politicieni sau clerici. O simt si la tara, o percep si in localuri, o vad si intre clerici… Am intrebat de ce stau lucrurile asa si am primit diverse explicatii, unele acceptabile, altele, mai putin. Dar niciuna nu mi-a lamurit indepartarea aceasta sufleteasca.

Sunt ardelean. Roman din Ardeal, adica. Noi am trait acolo sub unguri mai mult de 200 de ani, cat ati trait voi sub rusi. Si tot nu am uitat cine suntem. Si tot i-am iubit pe moldoveni, pe munteni, pe banateni, pe olteni, pe dobrogeni, pe maramureseni… pe toti ai nostri. Si am vorbit romaneste tot timpul, in graiul nostru ardelenesc, chiar daca sclifositii de sudisti au ras si rad de el in continuare. Va iubim si pe voi, chiar daca o facem cu stangacie si cu nepricepere. Nu vrem sa va anexam cu sila, nu vrem sa va luam nimic. Ba dimpotriva, vrem sa aveti si voi Ardealul, Moldova, Tara Romaneasca… Pe toate sa le aveti si voi, ca romani ce sunteti. Inteleg ca, deocamdata, nu le vreti. Pentru ca, deocamdata, nu ne vreti nici pe noi. Nu ma astept sa ne iubiti cu de-a sila, dar nu pricep de ce v-ati indepartat atat de mult!? Cum de nu ne simtiti ca frati?? Cum de tara de dincolo de Prut, asa cum priviti voi, in care traiesc fratii vostri, vi se pare „strainatate”? Da, desigur, suntem state diferite si Romania a fost prima tara care a recunoscut independenta Moldovei, dar suntem un singur neam, traitor asa cum vedem azi: separati geopolitic. Asta e o realitate pe care multi dintre voi o neaga pana la ridicol. De ce?

Ce ati avea de pierdut daca ati simti, in sfarsit, ca suntem frati? Ce ar fi daca ati recunoaste ca moldovenii sunt romani si ca a fi moldovean este doar o pozitionare locala, cu specificul ei, in sanul poporului roman? Ar pieri Republica Moldova? V-ar anexa Romania urgent? V-ar pedepsi cineva? Ce ati pierde? Ce ati castiga? Sunt curios ce anume va incranceneaza atat de tare in a fugi de identitatea voastra romaneasca? De limba noastra comuna si de tot ceea ce, in realitate, ne uneste. Nu pricep si va cer ajutorul.

Lamuriti-ma ca nu vorbim aceeasi limba, ca nu avem aceeasi origine nationala, ca nu cantam acelasi cantece populare, ca moldovenii mei sunt mai putin moldoveni decat voi si ca rusii va sunt adevaratii frati. Si daca aveti argumente valide, voi cere cetatenie rusa, ca sa pot veni in Moldova ca acasa.

P.S. Respect cultura rusa, asa cum respect si cultura maghiara. Vorbesc maghiara si am prieteni unguri, asa dupa cum si voi vorbiti rusa si aveti prieteni rusi. Nu ma dezic de prietenii mei unguri, asa cum nici voi nu va deziceti de prietenii vostri rusi. Dar voi imi cereti sa ma dezic de frati! Asta e prea mult.

sursa: http://tabaracristi.union.md/   via Oastea Fiara


38 comments »

  1. UnEscu spune:

    Am rămas fără cuvinte! Un text pornit din inimă care sper să răzbată până la cei care și-au pierdut „busola” identității. Numai bine!

  2. Iulian spune:

    Asta e ceea ce nu înțeleg nici eu. Absolut de acord cu autorul.

  3. adriana carmen spune:

    superb articol,m-a uns pe suflet,excelent,chiar ca asemenea articole ar trebui citite

  4. Nu exista romanofobie in republica moldova, doar o reactie naturala de autoaparare

  5. UnEscu spune:

    @raspuns pt cristi tabara

    Autoapărare față de ce?!? Sau față de cine?!? Din păcate, pentru unii, paranoia e mare! Ai grijă că de teama „satului”, stai cu spatele la „pădure”, iar „dihaniile” pândesc înfometate la adăpostul ei…

    „Nu există trădători, doar tovarăși fără creier,
    Nu există prieten mai bun decât un bull-terrier!”

    „Nu există minciuni, doar adevăr fără dovezi,
    Nu există „nu cred”, doar că nu ești în stare să vezi!”

  6. romanu gica spune:

    romania nu stie sa isi exercite politica externa in republica moldova .

    a lasa indiferent, sa vina iar comunistii in republica , inseamna a te dezice a cata oara de moldova de est .

    in ceea ce priveste populatia de acolo, nici o problema .
    de ce ?
    politicul de la chisinau trebuie sa inteleaga ca unirea este singura solutie pentru conservarea limbii si identitatii romanesti, „moldovenesti” in teritoriu.

    dupa 8 ani de zile in uniunea cu romania ,se va duce cristi taraba si prin gagauzia si or sa zica aia , ba ce tara buna-i romania asta …..
    pacat ca eram prosti si nu doream unirea cu ea .
    cat priveste moldovenii romani de acolo, doar cativa ani sa treaca si or sa fie mai romani decat romanii.
    problema de fond este frica bagata in ei de u.r.s.s. si atat .
    cand miciuna u.r.s.s. are sa fie demontata populatia care are rezerve azi, nu are sa mai aibe dupa 3 ani, nu mai mult in componenta romaniei.
    dincolo insa de toate povestile astea, romania trebuia sa-si expuna punctul de vedere iar politicul trebuia readus spre romania .
    daca reusesti sa iti ei politicul republicii moldova ca aliat si sa intreprinzi unirea , populatia in 3 ani e cu tine .
    nu stiu unde citeam ca gagauzii intre anii 20 si 40 ale veacului 1900 spuneau ca nu mai vor sa fie in componenta altui stat decat romania .
    trebuie sa ne reunim si dupa cativa ani mai vorbim.
    sigur, reunirea gandita nu se va produce daca s.r.i. din romania lasa republica moldova in mainile rusilor .
    p.c.r.m. abia asteapta sa preia puterea si la cum se vede treaba ,mare lucru sa nu o si faca daca referendumul da chics din mai multe motive .
    deja populatia tarii este dezamagita de a.i.e.2. care ,fie vorba intre noi, din cauza p.l.d.m. si-a batut joc de guvernare .
    eu nu stiu vlad filat la cate capete joaca ba e omul americii, ba al rusiei, ce am vazut insa pe tot parcursul aliantei a 2 a ,este ca face tot ce-i sta in putinta sa decredibilizeze alianta ,aruncand TARA voit sau nu, in mainile rusiei.
    partidul lui scade in sondaje alaturi de toate partidele democratice .
    lupu este moldovenist convins ,iar ghimpu gandeste cu inima pana in momentul in care sa spuna da sau nu unirii cu romania .
    prin raspunsul la intrebarea asta , el se dezice de gheorghe ghimpu, care dorea explicit unirea celor 2 state romanesti.
    o alianta care sa fi pro-romaneasca in republica moldova ar fi in ordine astfel,

    partidul liberal ,moldova , partidul national liberal moldova , partidul poporului al lui dan diaconescu care va partidipa la alegeri si in republica si partidul reintregii nationale ,moldova .
    aceasta este alianta unificatoare in republica moldova ,dupa mine .

    pl+pnl+pp+prn.

    la polul opus sa afla alianta pcrm+psd moldova +p d moldova .
    aceasta alianta ar duce republica in uniunea euroasiatica .
    acuma populatia trebuie sa aleaga .
    ori sa se orienteze pana la capat spre democratie, valori romanesti si europene ,ori sa se reafunde intr-un conservatorism barbar ,birocratic si antinational, antiromanesc ,care conduce tara la autodistrugere ,prin unirea cu rusia in uniunea euroasiatica care se prefigureaza .{fiindca partidul comunistilor numai comunismul nu promoveaza }.
    vreau doar sa mai remarc un singur lucru.
    daca romania ,asa cum este ea , nu doreste partidul comunist in republica moldova si isi apara interesele in teritoriul romanesc de acolo, rusia nu mai are nici o sansa sa puna mana pe basarabia .
    daca insa romania va deveni nepasatoare si nu va avansa pe toate planurile in republica ,atunci rusia ,venind din al 2lea esalon pune laba si o recucereste .
    nu de prost spunea medvedev acum 1 an ca romania are un cuvant de spus in relatia republicii moldova cu rusia .

    totusi eu ca patriot tot sper ca intr-o zi republica sa fie adusa de acolo de unde a fost Rupta miseleste in 1812 ,de catre tradatorii de neam si tara ,in frunte cu MANUC .

  7. romanu gica spune:

    si pentru a reface romania mare , vom ingloba in ordine ,pocutia, maramuresul de nord ,bucovina de nord , transnistria de la bug la nistru dupa maresalul antonescu care stia el ce stia , valea timocului ,voivodina si nu in ultimul rand tinutul drebreten sau pamantul romanesc dintre granitele e vest ale romaniei si tisa .

    asta este intr-adevar romania mare ,tara tuturor romanilor .
    romania dintre bug si tisa .

  8. o reactie de autoaparare fata de ceea ce poporul moldovenesc o considera o agresiune, si anume ideea asta de anexare a noastra, moldovenilor dintre prut si nistru.

    Frumoase versuri, tu le-ai compus?

  9. UnEscu spune:

    @raspuns pt cristi tabara

    1. „Poporul moldovenesc” (a se citi românii moldoveni din Basarabia) este intoxicat de propaganda anti-românească a serviciilor rusești, prin lansarea acestor „idei” năstrușnice prind…anexarea RM de către România! Vreau să te întreb ceva: tu ai mai auzit de vreo anexare pe care ar fi realizat-o România în istoria sa? Ai mai auzit de anexarea a fraților? Cred că cel mai bine a spus-o președintele Băsescu în Adunarea Palamentară a Consiliului Europei, adresându-se reprezentantului Rusiei, că România nu are experiența Rusiei în anexarea unor teritorii. Cred că te-ai lămurit pe subiectul ăsta, că este exclus din start un asemenea scenariu. Dacă vă este teamă să nu fiți anexați, așa cum am mai spus, aveți privirea îndreptată exact în direcția opusă de unde vă paște pericolul!

    2. Versurile aparțin lui Spike.

    Numai bine!

  10. iulian spune:

    SALUT eu is iulian din basarabia noi va iubim eu ca exemplu si majoritatea prietenilor mei doresc sa ne unim cu romania eu asta mio doresc din suflet darr unii spun ca nu trebu noua romani cas tigani boriti astias prosti care au spus asta eu cred ca pina no sa scapam de guvernarea comunista si de conducerea russeasca nu prea cred ca o sa ne unim

  11. BARBU spune:

    SALUT SI EU SUNT ROMAN SI IMI DORESC MULT CA ROMANIA SA SE UNEASCA CU MOLDOVA SI CRED CA MAI DEVREME SAU MAI TARZIU ACEST LUCRU SE VA INTAMPLA

  12. @unescu:
    romania a anexat de-a lungul istoriei urmatoarele teritorii:
    1. basarabia in 1918 (stiu ca voi o numiti unire, noi, dupa ce eram cu armata voastra aici, cu juma de sfat al tarii prezenti la un vot masluit si cativa membri ai acestuia ucisi miseleste, o numim ocupatie si anexare)
    2. cadrilaterul
    3. dobrogea

    @barbu: e bine ca esti roman si ca iti doresti unirea, insa noi, moldovenii din republica moldova, nu ne-o dorim. ce facem, ne mai intrebati si pe noi sau o faceti fara referendum, ca in 1918…

  13. radu spune:

    pentru ultimul comentator:
    banuiesc ca si rusii in 1940 au facut referendum sau cand au adus armata a 14-a la Tiraspol.
    dar stiu: adevaratii patrioti moldoveni demonstreaza la ambasada Romaniei in limba rusa
    legat de situatia din 1918 banuiesc ca stii ce bine se purtau trupele venite mai de la rasarit cu populatia locala si cum armata romana a fost chemata in ajutor, dar facerea de bine e….
    referitor la Dobrogea, a fost atribuita Romaniei dupa razboiul de la 1877-1878 (o situatie mai buna pentru Moscova fata de o enclava turceasca la gurile Dunarii)si intr-adevar avea populatie majoritar musulmana, dar „in compensatie” ni s-a luat Bugeacul (unde erau mai multi etnici romani) ca sa nu avem pre multe iesiri la Dunare sau mare fata de popoarele „civilizate”.
    In plus tot pe atunci niste armate cazacesti au ramas prin Bucuresti ca „ajutor fratesc” ca nu cumva sa pomenim de atunci de Basarabia sau de alte chestii.
    Cadrilaterul este cred singurul teritoriu neromanesc (dupa cum ai vazut nu plang multi dupa el), cucerit in urma unui razboi in care Romania a avut initiativa, si a fost cedat la presiunile altor „frati mai mari” de data asta mai din vest.
    In compensatie insa ar fi de amintit Timocul unde daca te declari roman cam intri la puscarie, dar asta e, adevarul ii cam supara pe multi.
    oricum Dumnezeu nu bate cu parul, fii fara grija

  14. Dragos spune:

    Fratilor, uitati, suntem in anul 2012, si tot nu ma vad unit cu Rep. Moldova. Pe parcursul aceste actiuni, intr-adevar au avut loc evenimente importante, insa care nu au provocat o schimbare majora, trebuie sa informam populatia mai direct, degeaba punem stickere prin oras fiindca suntem considerati huligani, trebuie ceva mai direct, spre exemplu o reclama la televizor, stim prea bine ca romanii nu fac altceva decat sa stea in fata TV-ului toata ziua, de ce nu profitam de asta? E chiar asa de greu sa punem fiecare un banut si sa reusim sa facem un mic mesaj informativ, daca se fac reclame la chiloti, prajiturii si termopane, de ce nu putem face si noi reclama acestei actiuni? Trebuie sa iesim in strada, vine 27 martie, si eu unul nu vad o mobilizare generala in fiecare oras din tara si din R.M. numai asa vom fi observati. Eu unul pot sa informez oameni in orasul meu, dar nu pot sa merg eu cu inca 20 de oameni, (si sunt din Tg. Mures, unde s-au adunat 4000 de oameni acum cateva zile) trebuie sa discutam o ora, o locatie, asta in fiecare oras.Pe internet in persoana oricum, numai sa fim vazuti, asa cum pt Arafat, care este un STRAIN totusi, asa si noi ne putem aduna pt TARA NOASTRA si pt. fratii nostri.
    Asadar fac apel toti membrii acestei actiuni, informati cat mai multi oameni, indiferent cand, intr-o discutie amicala intre prieteni, pe Facebook, oriunde si oricand fiindca la randul lor prietenii vostri isi vor informa prietenii lor si tot asa. Iar in ceea ce ii priveste pe liderii acestei actiuni chiar le sugerez sa se gandeasca la propunerea mea.
    Numai bine!

  15. romanu gica spune:

    si eu am facut acelasi lucru pana mi-am dat seama ca e pierdere de vreme .

    si mai ales cand am fost luat la –ui masa de un membru din actiunea 2012 importnant pe care nu-l interesa nimic .

    acum 3 luni am renuntat fiindca imi pierd timpul degeaba .
    ceea ce face actiunea 2012 ,fac dementii care ies de unii singuri sa protesteze de rosia montana, stiind prea bine ca ceea ce vor ei niciodata nu se va face .
    aici este altceva , ,daca vreti ca republica moldova sa se uneasca cu romania ,trebuie sa votam si in romania si in republica partide unioniste .
    tineti, minte acilea .
    doar politicul poate face unirea .
    daca politicul nu vrea unirea, ,atunci nu se va face ,cu toate pliantele si iesirile in strada .
    politicul este cheia , nu niste actiuni amarate sterile unde pe membrii importanti ii doare in cot de ce se intampla in teritoriu .
    actiunea 2012 , o panarama ,insa in lipsa de altceva nu imi permit sa o demigrez .
    votati cu cap si atunci facem unirea !

  16. Radule, nu vorbim de rusi ci de asa zisii nostri frati. Cat despre de ce erau armatele romane la noi, asta cu „mentinerea ordinii” e o porcarie atat de evidenta ca numai prostii pot sa o creada. Putem sa vorbim mult si bine, realitatea e ca pe fondul revolutiei rusesti, romania simte ca e prielnic momentul sa actioneze, si o face, desi sunt multe documente care arata ca moldovenii nu doreau acest ajutor. Restul e politica.
    Despre dobrogea…din cate stiu eu si dobrogea si buceagul apartineau turcilor atunci…dupa razboi rusii si romanii castiga si anexeaza conform tratatelor de pace… Romanii, in afara de independenta, castiga si dobrogea.

    Dragos, ori nu stii nimic despre atmosfera din societatea moldoveneasca ori esti naiv. Pai tu crezi ca daca convingeti niste prescolari sa lipeasca abtibilduri pe stalpi asta o sa schimbe ceva in mentalitatea moldovenilor? Noi avem oricum cu totul alte probleme acum decat sa ne gandim la problema etnica. Iar cei care urla la noi cu sloganuri gen bpr, sunt evident platiti, sau sunt romani si nu au nimic de spus in ceea ce proveste moldova si sunt in consecinta ignorati de societatea moldoveneasca. Eu cred ca in asa hal ne-am saturat de treaba asta cu unirea ca cum mai aud pe cate unu spunand asa ceva, mai tare ma enervez.

    Gicu, ai dreptate, unirile se fac cu ajutorul politicului. Politic care sa aiba sustinerea poporului. Despre partea romaneasca nu imi fac griji, nu cred ca exista vreo guernare la voi care sa nu isi doreasca unirea. La noi insa altfel stau lucrurile…majoritatea o detin inca comunistii…in rest celelalte partide care flirteaza cu unirea o fac doar din populism…sa obtina voturile votantilor cu simpatii unioniste. Iar incet incet numarul acestora a scazut, asa ca si retorica unionista a acelor partide a scazut si ea. Un singur partid ramane consecvent dedicat unirii, si cateva persoane publica, ghimpu, pavlicenco…oameni care nu au credibilitate pe scena politica moldoveneasca. Pe val e acum moldovenismul, in discutiile din societate se observa cum in oameni se naste un sentiment de patriotism, de mandrie nationala…de dorinta europeana dar nu ca anexa a romaniei…ci ca un stat independent, puternic si respectat. Pentru asta trebuie sa muncim, catre asta trebuie sa ne indreptam energia…nu catre o unire inutila, nedorita de popor, sortita esecului

  17. Liviu spune:

    @ cel care da raspunsuri

    „Pe val e acum moldovenismul” – concluzia mea e ca poti incadra moldovenistii in doua categorii: oameni neinformati sau propagandisti (mincinosi cu tupeu).

    Acest moldovenism, din discutiile pe care le-am avut cu promotorii sai, se bazeaza pe cateva teze suspecte. Voi enumera doar cateva:

    – ideea ca moldovenii nu si-ar fi spus niciodata romani – gresit; imediat cum se tipareste prima carte in limba romana la Iasi (in 1643), limba este numita „romaneasca”, iar Vasile Lupu are o adresare catre „toata sementia romaneasca”:
    http://tiparituriromanesti.wordpress.com/2011/12/04/cazania-lui-varlaam-iasi-1643/
    Asemenea carti sunt destule si o parte din ele le-am pus pe blogul meu.
    – ideea ca „limba romana” ar fi o „inventie tarzie”, iar limba moldovenilor e „moldoveneasca”. Dar, daca ne uitam pe documentele vremii, se foloseau ambele expresii simultan, si „limba rumaneasca” si „moldoveneasca”, ca sinonime. Chiar si in cartile tiparite la Sankt Petersburg sau la Chisinau in secolul al XIX-lea putem gasi „limba romaneasca”.
    – ce este numit „romanesc” este denigrat, desi chiar primul cod de legi al Moldovei, Pravila lui Vasile Lupu (1646), se numea „Carte romaneasca de invatatura”. Ce spun moldovenistii cand le arati aceste lucruri? Tac malc sau spun ca sunt falsuri ale serviciilor secrete romanesti. Cam la nivelul asta te reduce moldovenismul.
    – Republica Moldova este confundata cu Tara Moldovei, desi, cum am aratat mai sus, aceasta din urma tot o tara romaneasca era si singura succesoare legitima a Tarii Moldovei este Romania, in timp ce RM e RSSM devenita independenta. Pe baza acestei teze false, unii doresc refacerea unei „Moldove Mari”.
    – Unirea lui Cuza este denigrata si sunt ridicati in slavi putinii anti-unionisti de atunci, printre care si Asachi, acelasi Asachi care a scos primul ziar in limba romana din Moldova – „Albina romaneasca”
    – Anexarea Moldovei de Est este privita ca o binecuvantare, desi sunt cunoscute reactiile negative ale boierilor moldoveni de atunci (pot indica documente aici)
    – se pune in discutia Unirea de la 1918. Sunt de acord ca ar fi trebuit sa se faca referendum, dar moldovenistii ascund faptul ca imnul Republicii Democratice Moldovenesti era „Desteapta-te, romane” si multe din zemstve deja doreau Unirea, apoi se ascunde faptul ca RDM n-ar fi rezistat, ci ar fi fost bolsevizata, populatia deportata, infometata, impuscata de sovietici etc.
    – frecvent se face referire la razboaiele dintre munteni si moldoveni de pe vremea lui Stefan cel Mare, dar se cam trece sub tacere ca insusi Stefan a ajuns pe tron cu ajutorul lui Vlad Tepes, dinastia Musatinilor se trage din Maramures, iar mama lui era olteanca, ca sa nu mai zic ca el a si construit 2 biserici pentru romanii din Ardeal si una in Buzau, unde era amintit in pisanie ca „Stefan cel Bun”
    – i se cauta lui Eminescu tot felul de scuze pentru faptul ca se considera roman, asta cand nu este infierat pentru „nationalism romanesc”.
    – moldovenistii si-au dezvoltat un sistem de aparare nu numai fata de unionistii nostri, ci si fata de cultura romaneasca, si fata de trecutul romanesc al Moldovei, pe care noi il cunoastem in dreapta Prutului, dar in stanga unii sunt interesati ca acesta sa nu fie cunoscut. Culmea, Rusia sta cu trupe ilegale in tara voastra, dar tot fata de Rusia exista cea mai mare simpatie. Mi-i greu sa inteleg.

  18. Liviu spune:

    Erata: Stefan cel Mare a construit o biserica la Ramnicul Sarat, nu la Buzau.

  19. Liviu spune:

    Inca o observatie: cuvantul „patriot” in Republica Moldova e aproape monopolizat de niste grupuri penibile cu Garbuz si Furtuna in frunte. Trist.

    Iata o carte despre patriotism in Principatul Moldovei, din 1829, tiparita chiar la tipografia Mitropoliei Moldovei:
    http://tiparituriromanesti.wordpress.com/2012/01/18/iancu-nicola-manual-de-patriotism-iasi-1829/

    Cam difera de ideile despre patriotism moldovenesc de la voi, nu-i asa?

  20. UnEscu spune:

    @Dragos

    Ai pus punctul pe „i”: este nevoie de o mai bună organizare, insă, din păcate, exsită o mare lipsă de coordonare în vederea coagulării oamenilor în jurul acestui obiectiv al unirii. Cred că lipsa unui adevărat lider sau un consiliu care să se ocupe serios de promovare face ca rândurile unioniștilor care doresc să se implice, scade în loc să crească! Vezi cazul lui romanu gica, iar ca el sunt mulți alții care, după un timp, ajung să considere toate aforturile depuse…o pierdere de timp.
    Mie mi se pare o idee extraordinară să strângem bani pentru realizarea unui spot pe care să îl punem pe tv și eu aș contribui, însă…cine se ocupă de colectarea banilor, în ce cont se depun, cine îi administrează, cine negociază pe partea tehnică de realizare a spotului și cine obține oferte de difuzare pe media? Dacă rămânem fiecare de capul lui, cu acțiuni haotice, indiferent cât de nobil este scopul și cât de mult ne dorim recuperarea pământurilor românești pierdute, nu vom izbândi. Și este păcat, că sunt convins că printre noi găsim oameni foarte competenți. Aviz și liderilor Acțiunii 2012: nu dormiți, înconjurați-vă de oameni capabili, nu de cei care la câte o acțiune publică, nu sunt în stare să lege două vorbe, de mi-e jenă că sunt simpatizant… 🙁

    @Liviu

    Se vede clar că este greu să le scoți din cap celor ca el că adevărul nu începe și se termină cu limba rusă! Este adevărat că au fost îndoctrinați, dar nimic nu îi scuză pentru faptul că nu încearcă să deschidă ochii și să accepte că, poate, ceea ce li s-a spus, este posibil să fost…minciuni. Dar, așa cum spunea și el, dacă adevărul va ajunge la preșcolarii care lipesc abțibilduri, înseamnă că acesta are toate șansele să învingă. Noi toți vom avea grijă de asta!

    Numai bine tuturor!

  21. Dragos spune:

    Romanul Gica are dreptate, trebuie sa ne implicam si in politic, fiindca altfel nu vom putea face schimbari majore, si la protestele de acum catva zile, da, s-a adunat lumea, dar s-a facut ceva, NU, oamenii nu erau organizati, nici eu nu stiau pt ce sa scandeze si nu erau condusi de nimeni, cam asa suntem si noi, nu avem un lider, doar ca avem un tel clar. „Reorganizarea” acestei actiuni trebuie sa inceapa, si repede, trebuie sa ne alegem un lider, un consiliu ceva si mai apoi sa trecem la urmatorul nivel, asocierea cu un partid existent(lucru nu prea recomandat tinand cont de situatia din tara) sau ne facem noi un partid, fiindca alfel nu vom fi luati in seama. Eu nu vorbesc aici de un partid facut doar pt a ajunge la ciolan(exemplu partidul lui Dan Diaconescu) ci vorbesc despre un partid care are ca scop unul din cele mai vechi idealuri al tarii noastre, dat fiind acest lucru, sustinatori vom avea, dar asta nu din senin ci cu multa reclama si informare, in sufletul tuturor romanilor(cat de cat informati) exista aceasta dorinta de Unire, de buna-stare, asadar, cu o conducere serioasa si INCORUPTIBILA vom putea ajunge departe.
    Chiar mi-as dori sa vorbim cu „liderii” actuali ai miscarii, fiindca pana la urma ei sunt cei ce iau decizii, asa ca VA ASTEPTAM!

  22. Liviu, eu vorbeam de putin altceva, dar daca e sa vorbim de ce spui tu si de ce inseamna sa fii moldovan, zimi tu mie de ce toti pe care ii stiu eu, unii oameni cu carte altii oameni simpli isi zic toti moldoveni si nu romani? De ce familii intregi, cu batrani care au trait sipe vremea voastra, a romanilor, tot moldoveni isi zic? Nu am citit carti vechi, letopisete dar eu asa simt, asa ma numesc, asa am invatat, de la parinti, bunici, strabunici…
    Ai zis ca ce e romanesc e denigrat, as vrea sa te contreazic…nu e denigrat ci doar privit cu neancredere, pentru ca stim ca inspatele iubirii fratesti se ascund niste interese…

    Nuescu, nu a zis nimeni nimic de limba rusa, am zis eu ceva de limba rusa? Cat despre prescolari, nu va faceti sperante, pe aia pe care i-ati pacalit, sunt putini, vor creste si se vor maturiza….

    Dragos, unirea se poate infaptui doar daca formatiuni politice, cu sustinerea populatiei, de pe ambele maluri ale prutului o vor dori…iar asta nu o sa se intample…eu cred ca niciodata. Motive sunt multe si externe si interne, oamnii de la noi nu vor asta, nu vor vota niciodata pe cineva care vrea unirea, vezi pe pavlicenco care nu intereseaza pe nimeni, ba dimpotriva toti o injura, iar daca cumva cineva ajunge la putere, doar nu o sa o cedeze bucurestiului, iar rusia va incerca sa opreasca asta cu toate armele ei, nici uniunea europiana n-o sa fie de-acord…deci, e pentru voi un vis irealizabil…

    • UnEscu spune:

      Poate nu am reușit eu să mă fac înțeles… Ce am vrut să spun este că ar trebui să acorzi atenție și altor surse de informație în afara celor de limba rusă după care s-a făcut „educația” moldovenilor generații peste generații.
      Ba chiar în tinerii destupați la mine și necontaminați de propaganda mincinoasă românofobă îmi pun eu speranța. Ei sunt viitorul.
      Cât despre celelalte, îți răspund colegii de discuții.

  23. Liviu spune:

    @ cel cu raspunsuri

    Cartile vechi moldovenesti sunt principala sursa din care putem sti cum se identificau stramosii nostri moldoveni comuni (eu sunt din Iasi). De aceea, te invit sa te uiti pe ele si sa compari cum ne-am schimbat noi, romanii moldoveni, si voi, moldovenii de est, fata de moldovenii de acum 2-400 de ani.

    Nu e nicio problema ca iti spui, si tu si altii, moldovean. Si noi, romanii din Romania, ne spunem dupa regiunea de provenienta: moldoveni, olteni, munteni, morosani, moti, vranceni, bucovineni, etc., dar cu totii avem constiinta ca suntem acelasi neam, cel romanesc. Nu sunt identitati contradictorii, ci complementare. Daca sunt iesean, nu inseamna ca nu sunt totodata si roman si moldovean, nu-i asa? Sunt nivele identitare diferite.

    Am sa-ti dau un link cu o carte tiparita la voi, la Chisinau, in 1865, in care este scris: ”Rumănii, vorbind între sine, nu zic nici-odată: știi limba vlahică? ci: știi limba rumănă? Și vorbind în general despre toată națiea sa, se numesc Rumăni, iar, de vorbesc despre un cetățean rumăn, în deosebi, atunce zic: Moldovan, Muntean, Bănățan etc.”
    http://tiparituriromanesti.wordpress.com/2011/11/03/cursul-primitiv-de-limba-rumana-al-lui-ioan-doncev-chisinau-1865-si-o-recomandare-de-carte/

    Uita-te bine la aceasta carte, ca dupa aceasta rusii n-au mai permis carti in Basarabia in care sa fie scris ca moldovenii ar fi romani. Apoi sa nu uitam cata propaganda anti-romaneasca a avut loc in timpul RSSM-ului si in timpul regimului Voronin. E vreo mirare ca s-a ajuns la neincredere (in cel mai bun caz) fata de noi si diferente de mentalitate asa de mari?

    Au fost si alti moldoveni rupti de Tara Moldovei, cei din Bucovina, si au stat sub ocupatie straina mai mult decat voi, dar n-au uitat nici de Stefan cel Mare, nici de faptul ca sunt moldoveni din neamul romanesc. E bine ca n-ati uitat ca sunteti moldoveni, si nu v-ati rusificat de tot, dar tot ati pierdut ceva..

    Acele teze moldoveniste pe care le-am enumerat mai sus sunt reale si reflecta punctul de vedere al comunistilor moldoveni, al lui Dodon, Pascaru, al site-ului „moldoveni.md”, formatori de opinie importanti din RM si, dupa cum se poate usor demonstra, manipulatori. Cand am spus denigrare, la toti acestia m-am referit. Eu am zambit ironic cand l-am auzit pe Dodon ca i-ar fi placut sa fie parcalabul Sucevei medievale, stiind ca prin 1595 primarii Suceveii au trimis o scrisoare catre Bistrita, in Ardeal, in care se intitulau „noi, biraul rumanesc si cu cel armenesc” (am si poza acestei scrisori pe blog).

    P.S. Nu sunt unionist. Sunt un roman moldovean enervat de minciunile care circula pe la voi in privinta Romaniei, a romanilor, a moldovenilor de Vest si a Tarii Moldovei.

  24. Nicolae Guzun spune:

    Vorbiti cam mult despre românofobia din RM, dar nu vedeti ce se intimpla in România.
    În septembrie 2010 am fost în Bucuresti ca sa depun dosarul p/u a recăpăta cetaţenia română(voi obţineţi la naştere deşi mulţi dintre voi nu o merită, iar alţii aflaţi în UE neagă că ar fi români). După o noapte de stat in ploaie, cam pe la ora 4 in faţa A.N.C erau vreo 300 de basarabeni, tot atunci işi sfirşiseră cheful cam 30-40 inşi „români băştinaşi” şi văzîndu-ne pe noi înghesuiţi unul lîngă altul ca sa ne mai încălzim, ne-au întrebat româneşte:
    -Ce bă, pulelor, vreţi cetăţenie română?
    Locul vostru e în Siberia… (şi multe alte îmbinări de cuvinte frumoase pe care eu din lipsă de timp nu le voi înşira).
    … nimeni nu le le-a răspuns nimic şi au plecat, dar in ochii mulţimii jucau lacrimile.
    Mă întreb Adriane dacă nu cumva în seara aceea erai şi tu printre tinerii mei frati şi compatrioţi care nu sau jenat să ne întrebe ce cautăm pe pămîntul care ne aparţine… mă întreb dacă tu nu rîzi în hohote alături de prietenii tăi atunci cînd vorbeşte cu voi un român basarabean…

    „Cum de nu ne simtiti ca frati?? Cum de tara de dincolo de Prut, asa cum priviti voi, in care traiesc fratii vostri, vi se pare “strainatate”?” –
    Cum crezi tu Adriane, – cum de ţara de dincolo de Prut vi se pare „străinătate”, ţara în care Ivan îşi spală cizmele de noroi zi de zi nu este şi pămîntul tău nu este şi parte a patriei tale, cum de se întîmplă că fraţii se dezic de frati
    Sunt român, vorbesc romîneşte(chiar dacă vorbesc greşit), sunt mîndru că sunt român, dar şi port în suflet Marea Pată a Ruşinii pe ca re am moştenit-o de la strămoşii mei, care nu au murit cu toţii pentru libertatea şi integritatea României Mari, rusinea părinţilor mei care nu au întreprins nimic dupa PODUL DE FLORI şi ruşinea mea că o viaţă nu am făcut nimic important pentru ca toti românii sa fie un neam, o ţară, un grai…

    • UnEscu spune:

      @Nicolae Guzun

      Stimate domn, dacă relatarea dvs. este reală cu privire la acel incident, atunci eu îmi cer scuze pentru comportamentul acelor indivizi și situația neplăcută în care ați fost puși. Ce trebuie să înțelegem este că nu suntem cu toții „o apă și un pământ”. Așa cum există copaci vânjoși cu rădăcinile bine înfipte în pământ, tot așa există și niște surcele uscate. Nu este neapărat vina acelor „câțiva inși” că, poate, nu au avut parte de educație la nivel înalt nici acasă și nici la școală. Este, într-un fel, dovada clară a degradării societății, promovându-se falsele valori în locul celor autentice. Dar cine să o facă? Părinții care sunt plecați la muncă de dimineața pânâ seara, sau și mai grav, cu anii? Profeosorii care au salarii de mizerie și care, având zi de zi în clase niște tineri din ce în ce mai pierduți în…ierburi și prafuri, nu își mai dau interesul să formeze OAMENI, cu tot ceea ce înseamnă a fi OM? Mă întreb, oare ce știau cei despre care ați povestit despre basarabeni? Dar despre Basarabia? Despre deportări, gulag? Cunosc ei măcar semnificația acestor cuvinte sinonime cu moartea pentru sute de mii de români, străbunici, poate, de-ai lor? Nu le iau apărarea. Nu merită! Dar cât este vina lor și cât este vina noastră, a tuturor, că sunt ceea sunt? Eu am avut noroc să fiu îndrumat în viață de DASCĂLI, nu de profesori care să fie cu doar ochii pe ceas sau la fluturașul de slariu! Pe lângă disciplinele pe care le predau, aveau grijă să ne predea și…bunul simț necesar într-o societate civilizată. Conduita morală ridicată fără de care nu am fi decât niște bezmetici prin lume, fără vreun alt scop decât cel personal.
      Revenind, informațiile deformate despre basarabeni sau chiar lipsa lor crează această atitudine de respingere din partea anumitor persoane, care îi privesc pe aceștia doar ca pe niște profitori, al căror unic țel este cetățenia română, pe care de altfel o disprețuiesc, cu scopul final de a putea merge liberi spre țările civilizate din UE. La această atitudine contribuie, sunt convins, și discuțiile în limba rusă dintre basarabeni, purtate chiar așteptând la rând pentru obținerea cetățeniei române… 🙁
      Probabil că ai dreptate când spui că sunt și cetățeni români care nu ar merita să dețină cetățenia română. Am mai spus-o: în pădure găsești și uscături. Însă personal, nu am niciun cunoscut care în afara României să fi ascuns că este român! Ai tu vreun exemplu concret? MIE nu îmi este rușine să spun că sunt ROMÂN, ba dimpotrivă! Mă mândresc cu asta! Am făcut-o de fiecare dată când m-am aflat într-o țară străină! Vrei să îți spun ceva? Străinii chiar judecă OMUL, nu națiunea! Nu am întâlnit idei preconcepute și atitudini negative pentru că sunt român, să știi. Iar acolo unde s-a creat un curent negativ față de cetățenii României, crede-mă că se face clar diferența între a fi român și…a veni din România. Ăia, în general, vorbesc între o altă limbă decât limba română. Acei infractori care pătează imaginea României în lume nu ar merita cetățenia română! Ei ar trebui să stea la cozi cu anii pentru a demonstra că pot fi cetățeni demni ai acetei țări, nu infractori de drept comun!
      Închei aici acest comentariu mult prea lung. Nu uita că niciunul dintre noi nu este perfect și cu toții putem fi mai buni. Important este să ne spijinim unul pe celălalt, ca frați din același popor! Numai bine!

  25. Nicolae Guzun spune:

    ce-ar fi sa recunoasteţi că suntem fraţi ?

  26. Eminescu ROMÂNUL spune:

    Lecţii DE ADEVĂR pentru „răspunsul KGB” şi ceilalţi MANKURŢI trimişi la atac de STĂPÂNII LOR,Călăi Ocupanţi RUŞI.
    Sper ca ADEVĂRUL să vă lumineze minţile spălate de propaganda RUSEASCĂ ANTIROMÂNEASCĂ.
    Lectură plăcută!

    Marele lingvist de renume mondial, Eugen Coşeriu, menţiona într-un amplu studiu “Latinitatea orientală” referitor la aşa-zisa limbă moldovenească:
    «Zic «aşa-zisa», fiindcă o limba moldovenească diferită de cea româna, sau chiar şi numai de dialectul dacoromân,PUR ŞI SIMPLU NU EXISTĂ
    e o himeră creată de o anumită politică etnico-culturală străină, RUSIA,fără nici o bază reală».

    Eugen Coşeriu ( n. 27 iulie 1921, comuna Mihăileni, judeţul Bălţi– d. 7 septembrie 2002, Tübingen, Germania) a fost un filolog romanist de origine română, membru de onoare al Academiei Române (din 1991).
    Studii
    A absolvit liceul “Ion Creangă” din oraşul Bălţi, apoi şi-a continuat studiile în filologie la universităţile din Iaşi, Roma; a mai studiat filosofie la Universitatea din Milano. Între 1950 şi 1963 a predat la Universitatea din Montevideo, Uruguay, între 1961 şi 1963 fiind profesor-invitat şi la Universitatea din Bonn, Germania. Din 1963 şi până la sfârşitul vieţii a fost profesor la Tübingen. Mai multe generaţii de discipoli ai lui Eugen Coşeriu constituie Şcoala de lingvistică de la Tübingen.
    A fost Doctor Honoris Causa a aproape 50 de universităţi din întreaga lume.

    “Scrisoarea lui Neacşu” cel mai vechi document descoperit până acum scris în LIMBA ROMÂNĂ pe la 1500

    Fragment:
    “spui domniie tale de lucrul lui Mahamet beg, cum am auzit de boiari ce sunt megiiaş(i) şi de generemiiu Negre, cum i-au dat împăratul sloboziie lui Mahamet beg, pe io-i va fi voia, pren ŢEARA RUMÂNEASCĂ, iară el să treacă.”

    V. I. Lenin:
    «Basarabia este pamant ROMANESC»
    (V. I. Lenin, lucrarea «dreptul natiilor la autodeterminare»).
    Karl Marx:
    «Administratia RUSEASCA din toate judetele Basarabiei a ordonat sa fie arse orasele si satele in momentul apropierii inamicului. Acest ordin este cu atat mai ridicol, cu cat, dupa cum rusii inteleg prea bine, ROMANII basarabeni NU VOR REGRETA PLECAREA LOR mai mult decat românii din Valahia si Moldova…» (opere, ed. II, vol. 10, Moscova, 1958, p.495).
    Karl Marx:
    «Taranul ROMÂN din Basarabia nutreste pentru «muscal» NUMAI URĂ»
    (K. Marx: Insemnari despre români, Bucuresti, 1964, p.167).
    Friedrich Engels:
    «Finlanda este finlandeza si suedeza,
    Basarabia – ROMÂNEASCĂ,
    iar Polonia Congresului – poloneza (…). Aici nici nu poate fi vorba de unirea unor neamuri inrudite, care poarta numele de rus, aici avem de a face pur si simplu cu O CUCERIRE PRIN FORTA a unor teritorii straine, PUR SI SIMPLU cu UN JAF». (Opere, ed. v.22, Moscova, 1962, p.30-31).
    F.A. Bronchaus, J.A. Efron:
    «Grupul ROMANIC este reprezentat de ROMANI (cca. 9.000.000) in Gubernia Basarabia (judetele Balti, Soroca, Chisinau, Orhei) si in judetele nistrene (Herson); aceasta populatie ISI APARA CU INSISTENTA LIMBA si chiar a românizat o parte din populatia ucraineana» (Dictionar enciclopedic, Sankt Petersburg, 1899).
    L.S. Berg:
    «Moldovenii SUNT ROMANII care populeaza Moldova, Basarabia si o parte din guberniile Podolia si Herson; acestia populeaza in proportie nu prea mare si gubernia Ekaterinoslav» (Basarabia. Tara, populatia, economia. Petersburg, 1918).
    N. Durnovo:
    «… toate scolile organizate in Basarabia au scopul de a transforma ROMANII basarabeni in velicorosi, ceea ce NU REUSESTE…»
    (Peterburgskie vedomosti, 27 mai (9 iunie) 1912).

    Alexei Mateevici(autorul versurilor imnului Basarabiei):
    «Mai inainte de toate sa stiti ca (…)
    FARA UNIRE NU VOM PUTEA DOBANDI NIMIC.
    Deci sa avem un gand, o inima, un ideal!

    Al doilea sfat e acesta. Lucrul drept poate inflori numai daca se intemeiaza pe idei drepte. Ei bine, daca ati luat asupra d-voastra sarcina de a lumina poporul, apoi trebuie sa dati poporului idei adevarate, caci altfel intreg invatamantul e fara rost.
    Da, suntem moldoveni, fii ai Vechii Moldove,
    insa facem parte din marele trup al ROMÂNISMULUI,
    asezat prin Romania, Bucovina si Transilvania (Aplauze).
    FRAŢII NOŞTRI din Bucovina, Transilvania si Macedonia nu se numesc dupa locurile unde traiesc, ci-si spun ROMÂNI.

    ASA TREBUIE SA FACEM SI NOI (Aplauze).

    Alexe MATEEVICI :
    “… N-AVEM DOUA LIMBI si doua literaturi,
    CI NUMAI UNA,
    ACEASI cu cea de peste Prut.
    Aceasta se stie din capul locului, ca SA NU MAI VORBIM DEGEABA.

    (…) Noi trebuie sa ajungem de la limba noastra proasta de astazi numaidecat la limba literara ROMANEASCA»
    (Din cuvantarea rostita la primul Congres al invatatorilor moldoveni din Basarabia, care a avut loc la 25-28 mai 1917).

    Ruben Budagov:
    «Numai pentru faptul ca I.V. Stalin aminteste «limba moldoveneasca» a aparut problema limbii moldovenesti de sine statatoare, desi majoritatea lingvistilor considera pana acum ca românii si moldovenii vorbesc aceeasi limba» (Voprosi iazakoznania, 1957, Nr.2, p. 154).
    Rajmund Piotrowski:
    «… termenul de «limba moldoveneasca» are o istorie mai veche pe teritoriul Basarabiei.
    Acest termen a fost UN INSTRUMENT AL POLITICII IMPERIALE TARISTE, iar apoi al politicii imperiale staliniste-bolsevice.
    Menirea acestui instrument era de A IZOLA Basarabia, iar mai tarziu – Republica Moldova de la arealul ROMANESC»
    (Literatura si Arta, 31.08.1995).
    Eugen Coseriu(cel mai mare PROFESOR LINGVIST ROMAN din Basarabia):
    «A promova sub orice forma o limba moldoveneasca deosebita de limba româna este, din punct de vedere strict lingvistic, ori o greseala naiva, ori o frauda stiintifica; din punct de vedere istoric si practic,b> E O ABSURDITATE si o utopie; din punct de vedere politic, e o anulare a identitatii etnice si culturale a unui popor si, deci, UN ACT DE GENOCID etno-cultural».
    Ion Constantin Ciobanu:
    «(…) de cata intelepciune au dat dovada stramosii nostri ca au numit aceasta limba cu un cuvant neutru. LIMBA ROMANA! Doamne fereste daca aceasta limba s-ar fi nascut din uzurpare si s-ar fi numit dupa vreo regiune oarecare munteneasca, olteneasca, ardleneasca, banateana, bucovineana, moldoveneasca etc.! Atunci, s-ar fi vazut cum joaca dracul intr-un picior!
    Sintagma «LIMBA ROMANA» E UNIFICATOARE.
    Ea nu inalta, nu coboara, nu subapreciza pe nimeni, ea creeaza la toti condtii egale! Si TAIE o data si pentru totdeauna APA DE LA MOARA RATACITILOR» (Moldova literara, 18.VI.1995)

    Declaratia Adunarii Generale anuale a Academiei de Stiinte a Republicii Moldova:
    «Adunarea Generala anuala a Academiei de Stiinte a Republicii Moldova confirma opinia stiintifica argumentata a specialistilor filologi din republica si de peste hotarele ei aprobata prin Hotararea prezidiului ASM din 9.IX.1994, potrivit careia
    DENUMIREA CORECTĂ A LIMBII de stat (oficiale)
    a Republicii Moldova
    ESTE LIMBA ROMÂNĂ.

    29 februarie 1996».
    «Cazania lui Varlaam» (1643),
    prima carte tiparita in Moldova
    «Carte ROMÂNEASCĂ de invatatura»
    , care se adreseaza intregii «semintii ROMÂNEŞTI»

    Cu cateva decenii mai tarziu, Dosoftei numeste limba in care scrie exclusiv «LIMBA ROMÂNEASCĂ».
    Stanislav Semcinscki (Ucraina):
    “Slavii de rasarit ii numeau pe timpuri CU UN SINGUR NUME atat pe locuitorii Moldovei, cat si pe cei din Valahia, chiar si pe o buna parte din locuitorii Transilvaniei;
    TOŢI ERAU pentru ei VOLOHI (VALAHI).
    Domnitorul Moldovei Stefan cel Mare era pentru ucraineni
    “Stefan Voevod VOLOSKIY” (Stefan Voievod al VALAHIEI)
    , iar Moldova era numita VALAHIA, locuitorii ei – VOLOHOVENI-BOLOHOVENI,

    adjectivul “voloski, valaski” avea semnificatia “ceea ce tine de principatul Moldovei”.
    Până şi lingvistul HAHOL O. Strijak din cartea aparută în 1994 la Kiev:
    «În Ucraina de răsărit ERAU NUMIŢI VOLOHI moldovenii ADICĂ ROMÂNII».
    Invatatii din Evul Mediu vorbeau despre identitatea ROMÂNEASCĂ a limbii moldovenilor si a locuitorilor Valahiei. A se vedea, de exemplu, mentiunea lui Nicolaus Olahus formulata in limba latina inca in 1536:
    Nicolaus Olahus
    (numele latinizat al lui Nicolae VALAHUL,adică Nicolae ROMÂNUL)- 1536:
    «Lingua, ritu, religione eadem Moldavi utuntur, qua Transalpini; vestitu aliqua ex parte differunt»
    TRADUCERE:
    ” moldovenii utilizeaza ACEEAŞI LIMBĂ, ACELEAŞI OBICEIURI ŞI RELIGIE CA ŞI VALAHII”.
    «Est romanicii (volohii) intrebuintau cuvintele ROMÂNESC, ROMÂNEŞTE pentru a-si denumi propria limba si propria vorbire».

    Din sursele istorice se stie ca in perioada anterioara formarii Tarii Moldovei,
    pe teritoriile de la rasarit de Carpati locuiau VALAHII, URMAŞII GETO-DACILOR.
    Iar valahii nu erau decat ROMÂNII.

    Si pentru că MANKURŢII au adus vorba de COTROPITORII BARBARI CUMANI:
    Iată scrisoarea papei de la Roma, Grigore al IX-lea, adresata printului de Coroana Bela, in 1234, in care afirma urmatoarele:
    «Dupa cum am aflat, in Episcopatul cumanilor sunt niste oameni care SE NUMESC ROMÂNI (WALATI)
    (Documenta Romaniae Historica. D. Relatii intre Tarile romane. Vol. I, Bucuresti, 1972, p. 20).
    Cercetatorul Ion Eremia, doctor habilitat in istorie, aduce argumente incontestabile, sustinand ca
    ÎNAINTE de descalecatul lui Dragos, pe teritoriul Moldovei au existat CÂTEVA Valahii (adica, «tari» – n.n.) si aici locuiau valahi =ROMÂNI.
    O Valahie a fost acea cu centrul la Suceava.
    Alta isi avea centrul in orasul Siret.
    O alta VALAHIE se afla in bazinul raului Moldova cu centrul la Baia, oras numit si Molde, Civitas Moldaviae, Moldavia.

    Anume aceasta formatiune a fost ocupata de Dragos, aici au fost instalati de catre regalitatea maghiara primii voievozi din Maramures, anume ea a fost acea Tara Moldava («terre nostre Moldauane», 1360) supusa Ungariei si locuita de români (olahos).
    Ion Eremia noteaza in cartea sa ca
    “la origine statul intemeiat de Bogdan I venit dupa Dragos, s-a numit ŢARA ROMÂNEASCĂ a Moldovei”, in felul acesta subliniindu-se ca
    MOLDOVA ERA ŞI ERA O VALAHIE, in sensul de tara locuita de ROMÂNI.
    Vlad Zbârciog :”
    Au fost aduse suficiente argumente pentru a deschide ochii inimii si mintii (…), odata si pentru totdeauna ca noi, locuitorii bastinasi din spatiul prutonistrean, SUNTEM ROMÂNI si, implicit, AVEM O LIMBĂ ROMÂNĂ si O ISTORIE ROMÂNĂ.
    Si orice incercare de a ne baga pe gat memorandumuri rusesti sau false conceptii de politica nationala de stat sunt inutile. In primul rand, fiindca aceasta conceptie ignora adevarul istoric si stiintific despre ROMÂNII moldoveni si LIMBA ROMÂNĂ.”
    Vlad Zbârciog :
    “Eminescu spunea ca «limba este casa fiintei noastre». (…) Si tocmai acest tezaur scump, acest suprem product sufletesc al poporului – limba – se urmareste, prin aceasta
    «conceptie» RUSEASCĂ-”moldovenismul” sa ni se ia, sa ni se rapeasca, totodata incercand sa ne confere o noua identitate istorica, etno-culturala, lingvistica si politico-juridica .
    Stratagema-cheie fiind LICHIDAREA IDENTITĂŢII NOASTRE ROMÂNEŞTI”

  27. Eminescu ROMÂNUL spune:

    Lecţii DE ADEVĂR pentru “răspunsul KGB” şi ceilalţi MANKURŢI trimişi la atac de STĂPÂNII LOR,Călăi Ocupanţi RUŞI.

    NOI SUNTEM ROMÂNI
    ŞI PUNCTUM !

    – Francesco della Valle scrie în 1532 că ROMÂNII “se denumesc ROMEI în limba lor”, iar mai departe el citează expresia : “Sti ROMINEST?”: “…si dimandano in lingua loro ROMEI…se alcuno dimanda se sano parlare in la lingua valacca, dicono a questo in questo modo: Sti RIMINEST? Che vol dire: Sai tu ROMANO ?…” în:
    /Claudiu Isopescu, Notizie intorno ai ROMENI nella letteratura geografica italiana del Cinquecento, în Bulletin de la Section Historique, XVI, 1929, p. 1- 90./
    – În 1534, Tranquillo Andronico notează că ” Valachi nunc se ROMANOS vocant” (“se numesc ROMÂNI”)
    /Endre Veress, Fontes rerum transylvanicarum:Erdélyi történelmi források, Történettudományi Intézet, Magyar Tudományos Akadémia, Budapest, 1914, S. 204/
    – Germanul transilvanean Johann Lebel scrie în 1542 că « Vlachi » se numeau între ei « ROMUINI» : “Ex Vlachi Valachi, ROMANENSES Italiani,/Quorum reliquae ROMANENSI lingua utuntur…/Solo ROMANOS nomine, sine re, repraesentantes./Ideirco vulgariter ROMUINI sunt appelanti”
    /Ioannes Lebelius, De opido Thalmus, Carmen Istoricum, Cibinii, 1779, p. 11 – 12/
    – cronicarul polonez Stanislaw Orzechowski (Orichovius) notează în 1554 că în limba lor « walachii » se numesc «ROMINI » : “qui eorum lingua ROMINI ab ROMANIS, nostra Walachi, ab Italis appellantur” St. Orichovius, Annales polonici ab excessu Sigismundi.
    /I. Dlugossus, Historiae polonicae libri XII, col 1555/
    – Croatul Ante Verančić precizează în 1570 că « Vlahii » din Transilvania, MOLDOVA şi ŢARA ROMÂNEASCĂ se desemnează ca « ROMANI »: „…Valacchi, qui se ROMANOS nominant…„ “Gens quae ear terras (Transsylvaniam, MOLDAVIEM et Transalpinam) nostra aetate incolit, Valacchi sunt, eaque a ROMANIA ducit originem, tametsi nomine longe alieno…“
    /Transsylvaniae, MOLDAVIAE et Transaplinae, in Monumenta Hungariae Historica, Scriptores; II, Pesta, 1857, p. 120/
    – Francezul Pierre Lescalopier scrie în 1574 că cei care locuiesc în MOLDOVA, ŢARA ROMÂNEASCĂ şi cea mai mare parte a Transilvaniei, “ se consideră adevăraţi urmaşi ai ROMANILOR şi-şi numesc limba “ROMÂNEŞTE”, adică ROMANA”: “Tout ce pays: la Wallachie, la MOLDAVIE et la plus part de la Transylvanie, a esté peuplé des colonies ROMAINES du temps de Trajan l’empereur… Ceux du pays se disent vrais successeurs des ROMAINS et nomment leur parler ROMANECHTE, c’est-à-dire ROMAIN … ” în Voyage fait par moy, Pierre Lescalopier l’an 1574 de Venise a Constantinople.
    /Paul Cernovodeanu, Studii si materiale de istorie medievala, IV, 1960, p. 444/
    – După o călătorie prin ŢARA ROMÂNEASCĂ, MOLDOVA şi Transilvania Ferrante Capecci relatează în 1575 că locuitorii acestor provincii chiamă limba lor “ROMÂNEŞTI” (“romanesci”): “Anzi essi si chiamano ROMANESCI, e vogliono molti che erano mandati quì quei che erano dannati a cavar metalli…”
    /Maria Holban, Călători străini despre ŢĂRILE ROMÂNE, Bucureşti, Editura Stiinţifică, 1970, vol. II, p.158 – 161./
    – maghiarul ardelean Martinus Szent-Ivany în 1699 citează frazele: « Si noi sentem RUMENI » (“Şi noi suntem ROMÂNI”) şi « Noi sentem di sange RUMENESC » (“Noi suntem de sânge ROMÂNESC”) : “Valachos… dicunt enim communi modo loquendi: Sie noi sentem RUMENI: etiam nos sumus ROMANI. Item: Noi sentem di sange RUMENESC : Nos sumus de sanguine ROMANO”
    /Martinus Szent-Ivany, Dissertatio Paralimpomenica rerum memorabilium Hungariae, Tyrnaviae, 1699, p. 39/

  28. Eminescu ROMÂNUL spune:

    Se vede că RUSIA E DISPERATĂ CĂ A PIERDUT DEFINITIV Basarabia,altfel nu trimitea la înaintare MANIPULATORI PENIBILI precum „răspunsul KGB”.
    De fapt NOI ROMÂNII basarabeni avem o întrebare pentru SLUGOIUL Călăilor OCUPANŢI RUŞI care şi-a permis SĂ NE SCUIPE ÎN CASA NOASTRĂ STRĂBUNĂ ROMÂNIA cu MINCIUNILE ORDINARE RUSEŞTI numite „limba moldovenească”,”poporul moldovenesc” şi „respubliKAKA maldavski”.
    TOVARĂŞE „răspuns KGB” dacă VOI MALDAVANIŞTII-STATALIŞTI (slugile ocupanţilor ruşi)sunteţi aşa de siguri că ne-aţi ZOMBAT pe NOI ROMÂNII basarabeni în aşa hal încât să ne asumăm cu toţii MINCIUNA ORDINARĂ RUSEASCĂ numită „respubliKAKA maldavski”,atunci de ce KGB-ul A INTERZIS prin SLUGOIUL UCIGAŞ CIORONIN difuzarea TVR în Basarabia OCUPATĂ de Călăii RUŞI?

    Dacă VOI SLUGILE CĂLĂILOR OCUPANŢI RUŞI sunteţi aşa de siguri că ne-aţi spălat creierele,DE CE CENZURAŢI ŞI ASTĂZI TVR prin VIERMELE KGB PlaHOŢniuc???
    DE CE PESTE 90% din presă ESTE ÎN LIMBA OCUPANŢILOR RUŞI???
    De ce şi pe cele 10 procente de presă ÎN LIMBA CEA ROMÂNĂ A STRĂBUNILOR vă băgaţi FILME ÎN RUSĂ,EMISIUNI ÎN RUSĂ ?

    De ce prin TELEVIZIUNEA RUSEASCĂ în limba română numită « NIT”(Antena 3-RealitateaTV din Basarabia) COLOANA a-5-a RUSĂ de manipulare în masă ATACĂ ZI DUPĂ ZI Ţara Noastră Mamă ROMÂNIA???

    Pentru că VOUĂ MALDAVANIŞTILOR-STATALIŞTI (slugile ocupanţilor ruşi) VĂ E FRICĂ DE ADEVĂR!
    Marele ROMÂN Eminescu explica încă de acum peste 140 de ani STRATEGIA RUSEASCĂ de izolare şi îndobitocire a ROMÂNILOR basarabeni:

    „Pentru ca să ne ia individualitatea, Rusia ar trebui să ne dea alta în schimb, şi, cel puţin deocamdată, nu suntem copţi pentru o asemenea degenerare.

    […] când între Moldova şi aşa-numita Basarabia comunicaţia era liberă.
    Ruşii s-au încredinţat că această libertate este primejdioasă numai pentru dânşii şi pentru aceasta au închis graniţele ermeticeşte şi au curmat atingerea între românii de peste Prut şi restul poporului român.

    De atunci şi până acum măsurile silnice pentru stârpirea românismului se iau fără de curmare.
    Administraţia, biserica şi şcoala sunt cu desăvârşire ruseşti, încât este oprit a canta în ziua de Paşti „Hristos a inviat” în ROMÂNEŞTE.

    Nimic în limba ROMÂNEASCĂ nu se poate scrie; nimic ce e scris în limba ROMÂNEASCĂ, nu poate să treacă graniţa fără de a da loc la presupusuri şi persecuţiuni; ba oamenii de condiţie se feresc de a vorbi în casă ROMÂNEŞTE, pentru ca nu cumva o slugă să-i denunţe; într-un cuvânt, orice manifestaţie de viaţă ROMÂNEASCĂ e oprită, rău privită şi chiar pedepsită.”

    Chiar şi VOI MALDAVANIŞTII-STATALIŞTI (slugile ocupanţilor ruşi)
    aţi înţeles că după 200 de ani de OCUPAŢIE RUSEASCĂ,
    ADEVĂRUL NU MAI POATE FI ASCUNS!!!

    „limba moldovenească” a celor de la „moldovenii.KGB” este de fapt
    LIMBA RUSĂ A OCUPANŢILOR !

    Iar VOI MALDAVANIŞTII-STATALIŞTI (slugile ocupanţilor ruşi) şi stăpânul vostru tot mai ne-PUTIN-ciosul PUTIN ştiţi că RUSIA A PIERDUT DEFINITIV Basarabia .

    REUNIFICAREA Basarabiei cu Ţara Noastră Mamă ROMÂNIA ESTE ÎN PLINĂ DESFĂŞURARE !!!

  29. Eminescu ROMÂNUL spune:

    Domnul Moldovei-Dimitrie CANTEMIR
    (n. 26 octombrie 1673 – d. 21 august 1723):

    “Noi, moldovenii, LA FEL NE SPUNEM ROMÂNI
    “Noi, moldovenii, LA FEL NE SPUNEM ROMÂNI
    “Noi, moldovenii, LA FEL NE SPUNEM ROMÂNI
    “Noi, moldovenii, LA FEL NE SPUNEM ROMÂNI
    “Noi, moldovenii, LA FEL NE SPUNEM ROMÂNI
    “Noi, moldovenii, LA FEL NE SPUNEM ROMÂNI
    “Noi, moldovenii, LA FEL NE SPUNEM ROMÂNI
    ,
    iar limbii noastre nu dacică,
    nici moldovenească, ci ROMÂNEASCĂ, astfel că, dacă vrem să-l întrebăm pe un străin de ştie limba noastră, nu-l întrebăm: «Scis moldavice?», ci «ŞTII ROMÂNEŞTE?», adică (in latineşte): «Scis Romanice»?

  30. Baraga Vasile spune:

    Noi suntem moldoveni – noi nu petem sa fim romani shi nici nu putem sa fim rushi.
    Cit mai repede lumea va intelege acest lucru cu atit mai repede vom incepe a trai normal.
    Suntem un popor care a fost tradat shi de romani si de rushi. Noi avem nevoie de un stat independent – eu nu as vrea in Romania sa ma simt om de sortul doi si in Russia la fel.
    Eu ca moldovean din talpa – as proceda shmekereshte in felul urmator:
    As crea relatii frateshti cu ambele parti si m-as folosi de moment shi incredere. In caz de razboi suntem neutri )))

  31. Iulian spune:

    Va scriu, din tara, de la mal de mare, din Constanta. Incerc sentimentul curat al mandriei de a fi roman si nu ma mai satur a ma uita la voi, dragi frati din Basarabia, ce oameni curati sufleteste sunteti. De o saptamana nu contenesc a ma uita la poze, la filmulete si le sorb, in fiecare clipa cu mult nesat, Aceleasi filmulete, le revad in ficare zi mereu, ca si cum ar fi noi. Flacara vie a patriotismului vostru simplu si curat, ma incalzeste, imi da putere, imi face sufletul usor, dar mai ales ma umple de speranta. Speranta unui viitor sigur Impreuna.
    Datorita voua, cred .Cred in Tara. In neam. In dulcele Grai
    Nu mai sunt cuvinte goale de sens, ceausiste. Caci si noi am crescut si am invatat falsul patriotism, cel de parada.
    Voi faceti inaintasii sa nu sa rascoleasca in morminte. Datorita voua, acum pot sa ma duc la mormantul bunicii mele si sa-i spun ca dorul cu care ea a murit ( de Basarabia ) se va stinge.
    Cu lacrimi in ochi, sper, imi doresc cu ardoare, ca si noi, cei de dincoace de Prut, sa ne putem ridica la inaltimea ,dar mai ales asteptarile voastre.
    Traiasca in veci ROMANIA MARE !

  32. noi vrem sa ne unim cu tara….

  33. MIHAI spune:

    MOLDOVENII CURATI SUNT IN MOLDOVA ROMANEASCA SI NU IN MOLDOVA RUSEASCA CARE PUTE A CACAT RUSESC

    • Cristian spune:

      Da,adevarat este ca moldovenii care s-au nascut in Moldova sunt romani ! Moldova lui Stefan a fost mare si moldovenii erau oameni mandri si foarte viteji !De peste 200 de ani Rusia agita mereu apele si vantul pe aceste meleaguri dar,romanii sunt puternici si tari precum stejarii ! Sus fruntile,frati romani de peste Prut ! Lacrimile si si suspinele voastre ne dor tare si pe noi,fratii vostri de aici .Nu sunteti singuri ! Sa stiti ca visul si cauza voastra au izvorat si din inimile noastre,iar impreuna vom invinge sistemul care ne este noua potrivnic . MOLDOVENII SUNT ROMANI ! BASARABIA ESTE ROMANIA !

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*

ChatVorbește instant cu noi !+