Conturi secrete

0
1

Preşedintele Vladimir Voronin şi compania îşi fac imagine în străinătate pe banii unui fond instituit neoficial la Preşedinţie acum câţiva ani. Surse demne de încredere din cadrul instituţiei prezidenţiale au declarat pentru JURNAL că, anual, suma acestuia variază între 300.000 şi 500.000 de dolari. Aceleaşi surse susţin că din aceşti bani este plătit şi un cunoscut analist occidental care, brusc, la începutul anului 2005, şi-a schimbat radical viziunea despre conducerea comunistă din R. Moldova, după ce la un miting al ziariştilor de la Radio „Antena C” de acum trei ani convingea lumea să scape de „teroarea roşie”.

Nu ar fi nimic deosebit în existenţa unui fond de promovare a imaginii republicii peste hotare, întrucât mai multe ţări au asemenea fonduri, dacă autorităţile nu ar face secret din asta. Banii adunaţi pentru promovarea imaginii R. Moldova (care la noi e înţeleasă greşit) se adună, spune sursa noastră, din sumele deturnate din bugetul de stat şi din surse pe care agenţii economici sunt obligaţi să le verse în fondul respectiv la „solicitarea” conducerii republicii. Cel care gestionează fondul neoficial pentru şlefuirea imaginii conducerii R. Moldova în Occident este, mai afirmă sursa noastră de încredere, consilierul prezidenţial pe probleme de politică internă, Mark Tkaciuk.

Două fonduri de promovare!

Tkaciuk, aşa cum era de aşteptat, nu a putut fi de găsit, fiindcă el aproape că nu e disponibil să vorbească cu presa. Responsabilii de la serviciul de presă al Preşedinţiei ne-au spus că există un fond de promovare a imaginii R. Moldova peste hotare, dar acesta e gestionat de Ministerul Economiei şi Comerţului (MEC). Sursa noastră spune însă că fondul gestionat de Tkaciuk este altul decât cel pe care Organizaţia de Promovare a Exportului din Moldova (MEPO) din cadrul MEC îl cheltuieşte pentru organizarea diferitelor acţiuni de promovare, în special, a vinurilor moldoveneşti pe pieţele din exterior. MEPO este şi cea care a elaborat brandul R. Moldova, iar banii pentru activităţile de promovare a imaginii republicii peste hotare provin din bugetul de stat.

Articole elogioase în presa occidentală

Centrul de Investigaţii Jurnalistice (CIN) a publicat în JURNAL la sfârşitul anului 2004 un articol în care scotea la iveală faptul că în presa internaţională au fost publicate mai multe articole elogioase despre preşedintele Vladimir Voronin şi premierul Vasile Tarlev. Potrivit CIN, numai pentru două articole publicitare despre R. Moldova, plasate în revistele britanice „Time Magazine” şi „BusinessWeek” au fost achitaţi 160.000 de dolari. De realizarea şi publicarea celor două articole s-au ocupat două agenţii de publicitate din străinătate, „Vega Media” şi „International Media Corporation”. Contractele de publicitate (unul dintre care îl puteţi vedea alăturat) au fost semnate de şeful Cancelariei de Stat (lichidată între timp), Pantelei Tâltu.

Nici Guvernul nu ştie

Cornelia Cozonac, preşedintele CIN, ne-a spus că ziariştii de investigaţie de la centru au făcut eforturi enorme pentru a afla din ce surse au fost plătite articolele publicitare în care apăreau pozele lui Voronin, Tarlev şi ministrul Agriculturii de atunci, Dmitri Todoroglo (cumnatul lui Voronin). Pentru că nu au putut afla nimic, lovindu-se de secretomania instituţiilor de stat, CIN a dat în judecată Aparatul Guvernului şi Ministerul Afacerilor Externe. Aceste instituţii au pierdut procesul şi, la insistenţa executorilor judiciari, au răspuns centrului în toamna anului trecut că nu dispun de o asemenea informaţie (!). De unde au fost luaţi atunci banii pentru aceste articole care îi ridicau în slăvi pe liderii comunişti de la Chişinău, care, chipurile, au realizat progrese în dezvoltarea relaţiilor cu UE, şi în care mai scria că, sub conducerea comunistă, procesul de privatizare a înregistrat succese în R. Moldova?

http://www.jurnal.md/article/3147/

NICIUN COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ