Doua lumi, acelasi nume

0
4

Luni seara, studiourile de� televiziune «PRO–TV Chisinau» si� «Moldova–1»� puneau pe� post doua reportaje de� la� doua conferinte de� presa: una, sustinuta de� liderul PSL, deputatul O.� Serebrian, si� alta� — de� liderul PDS, deputatul D.� Braghis.

Cazul de� luni nu� e� unul accidental. Situatiile in� care «Moldova–1»� manipuleaza opinia publica,silindu–se� sa� faca dintr–o imparatie stramba una dreapta, au� devenit norma. Programele de� stiri nu� au� informatie, evenimentele zilei nu� sunt evenimente. Un� post public de� televiziune, care vine la� sfarsit de� zi� cu� un� program steril de� stiri, prost formulat, de� multe ori rupt din context si� de� problemele vietii si� cenzurat, uneori, pana si� la� voce, nu� numai ca� nu� corespunde statutului acestei televiziuni, ci� contrazice pana si� notiunile de� stire si� eveniment de� presa. Paradoxul paradoxurilor: o� televiziune nationala, cu� retea de� corespondenti in� toata republica, nu� poate aduna, timp de� 24� de� ore, o� mana de� stiri. Incepand cu� programul de� seara de� la� 18.00,� continuand cu� altele trei de� la� 19.00,� 21.00,� 23.00� si� terminand cu� ora 8.00,� a� doua zi� — aceleasi stiri si� evenimente, in� aceeasi maniera, de� parca in� intervalul dintre sfarsitul si� inceputul unei zile de� lucru pentru oficialii R.� Moldova viata sta in� loc. De� fapt, dupa programul de� la� 19.00,� stirile la� M1,� pentru consumatorul national de� informatie, s–au terminat. Singurele exceptii pot fi� doar zilele in� care oficialii revin din strainatati, ori sunt antrenati in� evenimente culturale si� festivitati.

Ne� dam seama ca� directorului general Ilie Telescu ii� este foarte greu, in� virtutea obisnuintelor de� fost secretar de� partid la� Radio–Moldova si� loialitatii aratate puterii, sa� accepte libertatea de� expresie ca� norma, nu� ca� forma, dar nu� putem intelege de� ce� ramane strain situatiei CCA, care e� pe� rol de� avocat public in� problema si� trebuie, in� mod logic, sa� se� preocupe de� normalizarea si� nu� de� formalizarea lucrurilor vizavi de� statutul public al� «M1».� De� ce� CCA nus–a ocupat niciodata, cum o� face in� cazul altor posturi, de� grila de� emisie si� de� continutul acestei grile in� cazul M1?� De� ce� o� televiziune, recunoscuta, prin lege, drept publica, nu� este sanctionata de� CCA pentru caracterul ei� profilat pe� un� singur punct de� vedere, cel oficial? Paradoxal, dar CCA ramane, si� in� anul in� care Chisinaul incheie Planul integrationist de� actiuni R.Moldova–UE, un� instrument de� suprimare a� dreptului la� diversitate informationala. Egalitatea sanselor in� domeniul producerii si� difuzarii informatiei, de� altfel ca� si� asigurarea accesului la� aceasta informatie, nu� mai este un� principiu respectat la� Chisinau� — fapt pentru care problema libertatii presei in� R.� Moldova a� incaput din nou pe� agenda de� lucru a� cancelariilor occidentale.

Marele avantaj, dar si� dezavantaj al� unei televiziuni e� ca� poate fi� supusa comparatiei. In� cazul nostru, exemplul cel mai reusit pentru aceasta comparatie ar� fi,� evident, Romania. Dar poate fi� si� Rusia. Nu� cedeaza, in� acest sens, nici Ucraina. Si� nici toate celelalte posturi de� televiziune de� pe� piata interna. La� general vorbind, insa, R.� Moldova nu� are la� ziua de� azi decat o� singura alternativa valabila pe� acest segment informational� —«PRO–TV� Chisinau». Insa, si� aceasta doar in� limitele ariei sale de� acoperire, care nu� e� nici pe� departe una generala pe� republica. Asta fiind situatia, ce� se� intampla cu� cei care nu� au� parte de� «PRO–TV»,� adica de� alternative, de� alt gen de� informatie, de� alt punct de� vedere asupra acelorasi evenimente? Raspunsul este clar.

Romania, care trebuie sa� ne� preocupe ca� model, pare supradozata in� posturi si� studiouri de� televiziune. Ati simtit cumva criza de� informatie in� programele lor de� stiri? Ati vazut cumva posturi care sa� se� repete intre ele? Ati gasit vreunul care sa� umble cu� oala prin tara dupa premier sau presedinte, ori sa� se� sfiasca sa� spuna ce� crede despre guvernare sau despre principalii ei� actori? Nu–si permite acet lucru nici macar TVR1. Presedintele Basescu a� fost gasit si� solicitat marti seara sa� intervina direct in� emisiunea «Intre bine si� rau» de� la� TVR, chiar fiind in� drum spre Egipt. A� acceptat, constient ca� va� avea de� infruntat un� duel sever cu� premierul Tariceanu. De� fapt, puterea fata in� fata cu� presa de� mult nu� mai mira pe� nimeni in� Romania. Mi–amintesc ca,� in� 1989–1990, noi eram exemplu pentru Romania. Dar uite ca� lucrurile se� schimba. Dupa cum e� si� puterea. Si� nu� numai puterea, ci� si� cei care slujesc puterii.

Petru AMARIEI

NICIUN COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ