Interviu cu Mihai Ghimpu, presedintele Consiliului Municipal Chisinau, presedintele Partidului Liberal

0
9

ghimpu— Dle Ghimpu, angajatii Serviciului de Graniceri care au retinut delegatiile din Romania, ingradindu–le accesul in R. Moldova, la Hramul or. Chisinau, s–au ales cu mustrari aspre. Cum apreciati aceste sanctiuni, in cazul in care decizia, probabil, nu a fost a celor doi angajati?

— Cel putin ar fi trebuit sa gaseasca vreo minciuna mai plauzibila. Clar ca este un fals faptul, potrivit caruia delegatiile din Romania ar fi incercat sa treaca frontiera fara a respecta randul. La fata locului a fost chiar si Consulul Romaniei, iar mai tarziu, si primarul general de Chisinau. Acolo li s–a spus clar ca nu pot divulga cauza din care delegatiile nu vor trece. Cred ca, odata ce se considera ca vinovati sunt granicerii, fiind sanctionati pentru asta, se demonstreaza ca ordinul a venit de sus. Raspunsul lor demonstreaza ca au actionat la comanda.

— Cine poate contesta decizia de pedepsire a celor doi graniceri?

— Nu poate fi contestata la noi. Pe de alta parte insa, cetatenii din delegatiile de la Bacau, Navodari, Targu–Mures si Petrosani pot decide si sunt in drept sa atace in judecata statul R. Moldova pentru prejudicii morale si materiale. Este stiut ca delegatiile au suportat cheltuieli suplimentare. De exemplu, delegatia de la Navodari a plecat acasa si s–a intors inapoi, alta delegatie a fost nevoita sa achite o noapte de hotel la Husi. Probabil ca oaspetii nostri neprimiti la frontiera au inteles ca, atata timp cat avem aceasta putere, legea nu are mare valoare.

— Ii spuneati, acum cateva clipe, unui cititor ca starea din R. Moldova este asemanatoare unei vieti traite sub un teasc. Ce aveati in vedere?

— Exact ce am spus: viata pe care o au cetatenii in R. Moldova este presata din toate partile. Atat timp cat cineva tine ranga in mana si strange cat vrea cu ea, suntem supusi unor riscuri continui. Vrea — strange, vrea — nu strange. Chiar si cazul de justitie, amintit de acel cititor, ne dezvaluie faptul ca, daca justitia nu este independenta, nu poate lua decizii corecte. Pe de alta parte, nu putem afirma ca absolut toti judecatorii i–au decizii dupa cum le indica puterea. In linii mari insa, granicerii, presa, justitia — toate acestea sunt un teasc pe care il foloseste puterea.

— In CMC au fost alesi viceprimarii, pretorii, presedintele. S–au incheiat disensiunile?

— Nici nu au fost. Erau, pur si simplu, niste discutii. Cu unii, intr–adevar, nu am incheiat discutiile, prin urmare nu am ajuns la sfarsit. Cu altii, ne–am inteles si le multumesc celor care au acceptat sa solutionam impreuna problemele Chisinaului, si nu sa ne demonstram ambitiile. Imi pare rau, credeam ca aceasta problema urma sa se rezolve inca de la 30 august, asa cum ne–am inteles. Acum cineva incearca sa spuna ca a fost izolat, dar nu este adevarat, pentru ca s–au izolat ei insisi si au luat decizia de a nu participa la acest proces. Le multumesc tuturor celor care au inteles ca democratii sunt mai buni decat comunistii.

— Periodic, se vorbeste despre importanta colaborarii dintre puterea centrala si cea locala. Ati avut vreo intalnire cu reprezentantii puterii centrale? Intentioneaza acestia sa fie loiali fata de noua putere municipala, care e diferita de cea centrala?

— Nu am avut nicio intrevedere, dar vreau sa va spun ca nici nu ar trebui sa fim tratati cu loialitate. Cred ca relatiile trebuie sa fie in conformitate cu legea si cu standardele europene. Sunt legi care reglementeaza functionarea puterilor locale, deoarece in aceasta structura nu este vorba doar de primarul municipiului Chisinau. Avem primari liberali si in alte orase si sate. Toti am fost alesi de votanti, de aceea puterea centrala trebuie sa inteleaga ca este responsabila si de Chisinau, si de intreaga republica. Daca va veni de la ei vreo initiativa de colaborare, noi nu o vom respinge in cazul in care aceasta va fi spre binele cetatenilor. Dar daca vor tot arata cu degetul ca ei fac parte din puterea centrala, iar noi — din cea locala, n–o sa le mearga!

— Declara, chiar ieri primarul Chirtoaca ca constructiile neautorizate vor fi demolate. Nu credeti ca Chisinaul s–ar transforma in ruine, pornind de la numarul extrem de mare al constructiilor neautorizate?

— O parte vor fi demolate, pentru o alta parte s–ar putea aplica un regulament care permite legalizarea constructiilor neautorizate. In aceasta categorie ar putea intra, de exemplu, vreun sopron, in cazul unei familii mai numeroase care ar mai avea nevoie de ceva spatiu locativ, motiv din care si–a mai construit o camera. Astfel de cazuri ar putea fi trecute cu vederea. Zi de zi continuam sa depistam tot mai multe constructii neautorizate. Decizia de demolare insa nu apartine primarului, ci Inspectiei pentru Constructii. Aici vom vedea ce pozitie va avea puterea centrala, pentru ca Inspectia pentru Constructii se supune unui departament care se afla in supunerea directa a Guvernului.

— Este actual si frecvent utilizat termenul de integritate morala a functionarului public. Cum se preteaza la aceasta calitate noua putere municipala de la Chisinau?

— Mizam foarte mult ca aceasta noua putere va fi constituita, pana la urma, din functionari cu moralitatea integra. Dar, in Primarie, mai sunt destui angajati care au salarii de trei sute de lei. Acestia, ce–i drept, nu sunt funtionari publici, dar sa nu credeti ca salariul unor functionari publici este cu mult mai mare sau ca este corespunzator realitatilor economice si sociale din R. Moldova. La mai multe posturi de munca, functionarii primesc salarii de cate 800 de lei. Sigur ca, in aceste circumstante, e destul de dificil pentru un cetatean cu o astfel de remunerare sa reziste atunci cand vine la el un tip imbracat bine si ii arunca banii pe masa, spunandu–i: «Nu ai incotro!». Unii accepta, pentru ca asa–i viata. Incercam sa intervenim in problema remunerarii muncii, majorand salariul, in limitele permise de hotararile Guvernului.

— Credeti ca un salariu cu cateva sute de lei mai mare decat cel de astazi ar putea contribui la contracararea coruptiei?

— Fenomenul coruptiei trebuie stopat, deoarece denatureaza nu doar imaginea functionarilor publici, ci si a intregii republici. Atunci cand vedem publicate date despre faptul ca Moldova ocupa primele locuri la capitolul coruptiei, aceste constatari ating pe fiecare, oriunde ar fi angajat. Vorbeam cu un cunoscut care se afla la o intalnire NATO unde se discuta despre conflictul de la vama Leuseni. Acesta spunea ca toti il priveau de parca era gol in plina strada. E doar un exemplu ca acest fenomen ne compromite. Ma adresez cetatenilor, prin intermediul Ziarului de Garda, sa nu dea bani, dar sa vina si sa–i vorbeasca primarului, si noi vom incerca sa solutionam problema fara bani.

— Sa revenim la politica. Cum va afecteaza ultimele perturbatii din zona liberala a politicului din R. Moldova?

— Nu ma afecteaza nici pe mine si nici partidul. Trebuie sa respectam dreptul fiecarui cetatean de a adera la o formatiune politica sau alta.

— S–ar putea consolida o uniune liberala? Exista sanse?

— Putine de tot. Despre ce fel de unitate putem vorbi, cand avem patru partide liberale, vreo doua cu doctrina social–liberala si mai apare un partid? Cred ca lansarea acestui nou partid demonstreaza ca, la noi, nimeni nu se gandeste la aceasta unitate. Sunt sigur ca si guvernantii nostri, si cei de la Moscova se bucura atunci cand mai apare un partid care, prin activitatea sa, va dezbina esichierul de dreapta. Oamenii de la noi, alegatorii nostri, cea mai mare parte dintre ei, nu se orienteaza in doctrine. Pentru acestia totul e simplu: exista dreapta si stanga. Apar mai multe semne de intrebare, dar nu vreau sa dau vreo nota acum. Zic sa mai asteptam. De altfel, in CMC colaboram eficient cu membrii viitorului partid. Indiferent de faptul cum vor evolua lucrurile, in 2009 ne vom confrunta intr–o concurenta dura pentru voturile electoratului de dreapta. Deoarece aceste formatiuni au in titulatura cuvantul «liberal», cetatenii vor fi indusi in eroare atunci cand vor veni la votare.

— Una dintre promisiunile facute de PL in campania electorala a fost revederea contractelor de vanzare–cumparare a posturilor Antena C si Euro TV. Exista sanse ca acest proces va fi reexaminat?

— Vreau sa va amintesc ca, chiar din prima zi, a fost abordata aceasta problema. Sigur, sunt consilieri care vor sa discute despre contractele in cauza. Pentru a ne clarifica, ar trebui sa constatam daca procedura de vanzare–cumparare a fost sau nu efectuata cu respectarea legislatiei. Daca legea a fost respectata, nu vom putea schimba nimic. Orice decizie ar adopta CMC–ul, ultimul cuvant il va spune instanta de judecata…

— Recent, R. Moldova a mai pierdut opt dosare la CEDO. Credeti ca acest fenomen poate fi oprit?

— Ar putea fi oprit, daca ar veni alta putere in stat. In prezent, o mare parte dintre judecatorii care examineaza dosarele fac jocul actualei puteri. O alta parte mimeaza ca totul se face la comanda puterii, dar mai fac si ei asa cum le place, ca sa nu ramana in paguba. Nu vreau sa spun ca toti judecatorii sunt persoane care nu cunosc legea. Sunt si buni profesionisti in aceasta tagma. Dar cunoastem dosare in care, cu ochiul liber, s–ar putea vedea ca nu se mai merita de ajuns la Curtea de Apel, iar apoi tocmai la CEDO. Vrem nu vrem, politica dicteaza. Daca am avea un stat de drept, unul cu adevarat democratic, si economia, si justitia, si Guvernul — toate inbstitutiile statului ar functiona in baza legislatiei, la noi insa totul depinde de putere… Aici multi se considera mari si tari in dependenta de funtia pe care o detin si de relatia lor cu oamenii de la putere. Ar trebui insa ca cel care sta la drum, cel care matura, cel care sta in birou, cel care sta in Parlament sa inteleaga ca au cu totii o calitate comuna — sunt oameni — si ca ar trebui sa se comporte corespunzator. Atunci insa cand tonul este dat de sus, de omenie se uita foarte usor. Daca am avea o putere suprema care ar fi un exemplu de comportament, atitudine, relatii, de respectare a legii, atunci lucrurile nu ar merge atat de prost. Pestele de la cap se strica, sau cetatenii simpli repeta exemplul puterii.

— In aceasta perioada, de dupa alegerile locale din 2007, la ce fel de aliante va ganditi in perspectiva asigurarii unei eventuale victorii la scrutinul din 2009?

— E greu de spus acum si e prea devreme… Sa vedem ce partide se vor mai lansa. Banuiesc ca mai pot sa apara. Situatia aliantelor in R. Moldova este una trista. Pot aduce mai multe exemple de ineficienta sau de tradare, ultimul fiind chiar cel din CMC, ma refer la acordul de colaborare a fortelor democratice, care nu a mai functionat. Politicienii le dau exemple de prost gust cetatenilor si alegatorilor. Apropo, exista mai multe intentii de schimbare a pragului electoral in Legislativ, astfel incat si sansele partidelor actuale vor fi diferite. Sigur ca raman fidel ideii ca atunci cand nu detinem deplina putere ar trebui sa fim uniti, pentru ca, vrem nu vrem, puterea a aruncat pe scena politica partide care vor participa singure la alegeri si care mereu le vor da voturile comunistilor.

Cititorii intreaba

Valeriu Culev:

— Orasenii se confrunta cu probleme grave legate de constructiile neutorizate. Functionarii insa par a fi indiferenti si nu incearca sa schimbe situatia.

— Constructiile neautorizate sunt facute de catre cetateni, si nu de catre functionarii publici. Trebuie sa recunoastem ca noi, cetatenii, deseori strigam: Vine hotul! Vedem doar barna din ochiul altora, iar cand este vorba de interesul nostru, facem tot ce ne trece prin cap. Da, exista si cazuri precum cel al fostului pretor al Sectorului Centru. Dar, in fond, astfel de incalcari sunt comise de catre cetateni. Ce inseamna o constructie neautorizata? Acestea sunt cele care detin doar certificat de urbanism ce prevede dreptul la proiectare si nu au autorizatie. Problema exista cu adevarat si este una destul de dificila. Cum poti sa construiesti un bloc cu mai multe niveluri si, fiind functionar in acest domeniu, sa spui ca nu stii nimic, de parca blocul ar fi un ac aruncat intr–un stog de fan. Ramane sa facem ordine, dar nu–i simplu, pentru ca functionarii publici, la fel ca si ceilalti, nu pot fi concediati dupa dorinta noastra.

Tatiana Turcanu:

— Cineva a construit un bloc cu patru niveluri chiar langa casa mea. Aceasta constructie a fost recunoscuta drept neautorizata. La Primarie, am prezentat vreo 42 de acte pentru a demonstra ca aceasta constructie este ilegala. Responsabili de acolo, si dl Modarca, si dl Railean, spun ca semnaturile de pe acte nu le apartin. Dar actele exista, iar casa mea este distrusa. Ma judec de sapte ani. Toti imi spun sa ma adresez la Primarie, cei de la Primarie insa nu ma ajuta cu nimic.

— Este dificil, cunosc acest lucru, doar este stiut ca la judecator intra 15 oameni ca sa caute dreptate, dar iese numai unul multumit…

M.T.:

— Am lucrat 42 de ani si am o pensie de 92 de lei… Totul se scumpeste, iar banii nu mai ajung nici macar pentru destula paine…

— Pentru ca este de stanga, avand o doctrina sociala, puterea comunista ar fi trebuit de mult sa adopte o lege prin care sa fie ajutate paturile vulnerabile, oamenii care nu pot sa se intretina in baza salariului sau a venitului pe care il au. Iata de ce vom incerca noi sa rezolvam problema saraciei, in limita posibilitatilor noastre. Desi localitatile din suburbia Chisinaului sunt gazificate, starea familiilor din aceste zone este jalnica, pentru ca, neavand cu ce achita consumul de gaze, oamenii se aduna intr–o singura odaie, iar restul casei ne aminteste de Siberii de gheata…
Ziarul de Garda

NICIUN COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ