Marca Mileştii Mici înregistrată ilegal în Japonia

0
15

Una dintre cele mai mari fabrici de vinuri din Republica Moldova, Mileştii Mici, care a intrat în cartea recordurilor Guinness cu cea mai mare colecţie de vinuri din lume, susţine că o firmă japoneză şi-a însuşit „ilegal” marca sa comercială.
Potrivit administraţiei companiei, incidentul este examinat în instanţele de judecată din Japonia.
În acelaşi timp unii analişti economici susţin că motivele incidentului ar putea fi căutate şi la Chişinău.

Directorul general al fabricii de vinuri de la Mileştii Mici, Mihai Măciucă a spus la BBC că incidentul a fost descoperit în timpul depunerii cererii de înregistrare internaţională a mărcii comerciale Mileştii Mici, la Organizaţia Mondială a Proprietăţii Intelectuale, conform Aranjamentului de la Madrid.
Mihai Măciucă

„Această înregistrare urma să fie realizată în urma înregistrării locale, care a avut loc în Republica Moldova. Noi am depus această cerere anul trecut”, spune Mihai Măciucă.

„De la Madrid am primit înştiinţare că instituţia respectivă din Japonia refuză înregistrarea pentru că este marca înregistrată de compania „As-Set Com” din Japonia.”

Aflând aceste lucruri, Îtreprinderea „Mileştii Mici” a contestat în judecată înregistrarea mărcii sale comerciale de către o altă companie, „As-Set Com” din Tokyo, care după cum spune Mihai Măciucă s-ar fi ocupat cu importul vinurilor moldoveneşti de la alţi producători din Republica Moldova.

Dar ce beneficii poate avea firma japoneză care şi-a însuşit marca comercială „Mileştii Mici”?

„Ar fi putut influenţa exportul produselor Mileştii Mici pe teritoriul Japoniei. Urma ca firma importatoare (n.r. reprezentanul oficial al Întreprinderii „Mileştii Mici”, compania japoneză „Winex” LTD) şi producătorul să plătim pentru utilizarea mărcii.”

„Ceea ce nu ar fi corect. Noi nu am estimat pierderile noastre, dar putem sa pierdem o piata, piata Japoniei”, spune Mihai Măciucă.

În primele trei luni ale anului curent, afirmă directorul Mihai Măciucă, Mileştii Mici a vândut în Japonia vinuri în valoare de aproximativ şaizeci de mii de euro.

Pentru Mileştii Mici, Japonia este cap de listă între ţările unde îşi exportă vinurile.

Întreprinderea este prezentă pe piaţa niponă de anul trecut. Iar japonezii preferă vinuri spumante şi de colecţie.

Analistul pe probleme economice, Veaceslav Ioniţă susţine însă că ceea ce a făcut firma japoneză a fost predictibil şi nimic ilegal.

„Nu este o situaţie ironică. Din contra, este o situaţie care arată lipsa de pregătire a agenţilor noştri economici care nu înţeleg încă ce înseamnă brand (n.r. marcă comercială), care nu ştiu ce înseamnă să-l protejezi şi care nu dau seriozitate la aşa ceva”, spune Veaceslav Ioniţă.

„La noi încă nu există cultura brandului. Nu e recunoscut că brandul poate costa mai scump decât toate activele pe care le ai.”

„La noi se consideră că valoare este pământul, clădirile, vinul. Dar sunt companii internaţionale la care numele costă de câteva ori mai mult, numai numele, decât toate proprietăţile pe care le au ei”, crede analistul economic.

Am încercat să luăm legătura cu firma japoneză „As-Set Com”, dar nu am reuşit, poate şi din cauza diferenţei de fus orar. Vom încerca să-i contactăm ulterior pentru a-şi preciza poziţia.

http://www.bbc.co.uk/romanian/news/story/2007/04/070423_milestii_mici.shtml

NICIUN COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ