Nemulţumiri privind calea ferată Giurgiuleşti – Cahul

0
80

 

Lunca Prutului
E greu de spus ce impact va avea noul tronson de cale ferată asupra mediulu

Construcţia tronsonului de cale ferată Giurgiuleşti – Cahul a devenit un adevărat măr al discordiei. Localnicii din satele situate în Lunca Prutului, pe unde urmează să treacă tronsonul, se arată extrem de nemulţumiţi de modul în care se realizează acest proiect declarat de autorităţile comuniste drept unul strategic pentru Republica Moldova.

Mă aflu chiar pe malul Prutului, în locul pe unde altă dată trecea sârma ghimpată la frontiera dintre URSS şi România.

Lunca Prutului – locuri pitoreşti cu multe bălţi, mii de păsări şi animale sălbatice. Aici se află una dintre cele mai mari rezervaţii naturale din Republica Moldova.

E greu de spus ce impact va avea noul tronson de cale ferată asupra mediului ambiant. Dar mai ales asupra oamenilor din cele nouă localităţi din Lunca Prutului.

Nemulţumiţi de faptul că autorităţile nu le-au comunicat nimic, din timp, despre intenţia de a construi noul tronson de cale ferată, dar mai ales că zeci de case urmează a fi demolate, iar aproximativ 250 de hectare de terenuri agricole trecute în proprietatea statului, sătenii par să fi ajuns la limita disperării.

Sătenii par să fi ajuns la limita disperării

Chiar dacă Guvernul le propune bani în schimbul bunurilor pe care şe vor pierde, ei spun că aceste sume sunt derizorii.

Iar în unele localităţi, cum ar fi Câşliţa-Prut situaţia pare a şi mai încurcată.

Primarul de Câşliţa-Prut, Constantin Calcea, spune că „oamenii sunt foarte indignaţi, cer loc de casă, dar primăria nu dispune de terenuri. Dispunem de terenuri doar acolo unde au fost demolate fermele de vaci, dar e într-un loc unde nu este acces la apă, nu este tras curent electric”.

Iar preşedintele raionului Cahul, Gheorghe Vasilache, afirmă că, deşi construcţia tronsonului nu mai poate fi anulată, modul în care a început ea ridică o sumedenie de semne de întrebare.

„Acesta este ideea conducerii de la vârf. Ea este deja finanţată şi acceptată, trecută prin instituţiile respective, dar cu grave şi mari încălcări ale legislaţiei noastre în vigoare”, spune Gheorghe Vasilache.

„Acest obiectiv trebuia să aibă documentele necesare – avizuri, certificat de urbanism şi multe, multe alte lucruri care, cu regret, nu există. Mai mult decât atât, proiectarea are loc concomitent cu construcţia”.

Sătenii sunt nemulţumiţi că autorităţile nu le-au comunicat nimic despre intenţia de a construi noul tronson de cale ferată

Şeful Căilor Ferate din Republica Moldova, Miron Găgăuz, susţine însă că după construcţia tronsonului Giurgiuleşti Cahul oamenii vor trăi mai bine.

El a declarat acest lucru la o întâlnire cu primarii celor nouă localităţi din Lunca Prutului.

„Acolo unde apare calea ferată, apare şi viaţa, apare ceva nouă. Iată bunăoară în oraşul Cahul. Ce progres a fost când s-a construit calea ferată încoace!”, crede Miron Găgăuz.

„Am lucrat cândva aici şi îmi amintesc câte fabrici şi uzine erau în oraş. Pe timp de vară, în fiecare zi din oraş plecau 50-60 de vagoane doar de legume.”

„În fiecare zi eram prezent în cabinetul primului secretar al Partidului Comunist şi încercam să-i explic de ce nu îmi ajun vagoane. Aceasta i-a dat viaţă oraşului care a crescut mult în acea perioadă”, a spus şeful Căilor Ferate.

Argumentele lui Miron Găgăz nu par însă să-i fi convins pe primarii din cele nouă localităţi.

Deocamdată este greu de prevăzut cum vor evolua lucrurile în Lunca Prutului

„Vedeţi seceta de astăzi? Noi nu avem ce mânca, azi, decât peşte. Satele celea din împrejurimi se hrănesc mai mult cu peşte”, spune primarul de Slobozia Mare, Valentina Carastan.

„În condiţiile anilor secetoşi oamenii rezistă şi trec prin viaţă cu peşte. Nu ştiu cât peşte va mai fi după ce pe acolo va trece trenul ăsta”.

Deocamdată este greu de prevăzut cum vor evolua lucrurile în Lunca Prutului. Situaţia s-ar putea limpezi, pe 31 iulie, după întrevederea pe care autorităţile raionului Cahul urmează să o aibă cu preşedintele Vladimir Voronin care este şi unul dintre animatorii acestui proiect.

Sursa: BBC

NICIUN COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ