Presa, monitorizată în campania electorală

0
1

Coaliţia Civică pentru Alegeri Libere şi Corecte – Coaliţia 2007 a prezentat rezultatele primei etape de monitorizare (10 – 24 aprilie 2007) a modului în care este reflectată campania electorală pentru alegerile locale generale de către principalele posturi de radio/televiziune şi ziare din Republica Moldova.

Potrivit raportului respectiv, prezentat în cadrul unei conferinţe de presă, se atestă două poziţii distincte în procesul de reflectare a campaniei electorale. Pe de o parte, posturile publice Moldova 1 şi Radio Moldova, precum şi postul privat cu acoperire naţională NIT îşi confirmă tendinţa manifestată în campania electorală precedentă de a favoriza indirect partidul de guvernământ şi de a evita atacurile asupra partidelor de opoziţie, ignorându-le. Spre aceeaşi politică editorială înclină şi fostul post municipal Antena C, în timp ce Euro TV manifestă o oarecare propensiune către pluralism.

Nucleul celuilalt grup îl constituie PRO TV şi TV 7 care încearcă să se menţină pe linia unei reflectări echidistante, dar nuanţate a evenimentelor, ţinând să nu omită nici activitatea formaţiunilor de opoziţie. Vocea Basarabiei se deosebeşte de aceste două posturi printr-un mesaj critic mai pronunţat la adresa PCRM, dar fără a ignora evenimentele care favorizează în mod obiectiv această formaţiune politică, iar Russkoe radio difuzează mai multe ştiri favorabile, decât defavorabile, partidului de guvernământ.

Diferenţa de abordare între aceste două grupuri a putut fi observată în reflectarea iniţiativei prezidenţiale privind liberalizarea economiei. Spre deosebire de Moldova 1, Radio Moldova, NIT şi Antena C, la Vocea Basarabiei, PRO TV şi TV 7 au răsunat şi opinii critice faţă de iniţiativa respectivă.

Aceleaşi opţiuni editoriale – de la favorizarea deschisă a partidului de guvernământ şi ignorarea opoziţiei până la partizanatul evident în folosul unor partide de opoziţie, cu materiale de critică acerbă la adresa PCRM, le oferă şi presa scrisă.
În perioada monitorizării, atât la radio şi TV, cât şi în presa scrisă materialele de educaţie electorală au prezentat o excepţie.

Potrivit aceluiaşi raport, de la favorizarea deschisă a partidului de guvernământ şi ignorarea opoziţiei până la partizanatul evident în folosul unor partide de opoziţie cu materiale de critică acerbă la adresa PCRM, le oferă şi presa scrisă. În timp ce fostele ziare guvernamentale, Moldova Suverană şi Nezavisimaia Moldova, precum şi ziarele publice locale – Golos Bălţi, Farul Nistrean, Căuşenii favorizează, direct şi indirect, partidul de guvernământ şi candidaţii săi, ignorând opoziţia, un grup de ziare private cu acoperire naţională (Jurnal de Chişinău, Timpul de dimineaţă), regională şi locală (SP, Unghiul, Observatorul de Nord) publică preponderent materiale critice la adresa partidului de guvernământ, adresând însă critici şi partidelor de opoziţie, nefavorizând în mod explicit vreunul dintre ele. Între aceste două grupuri se situează Săptămîna şi Fluxul, în care pot fi întâlnite atât atitudini critice, cât şi laudative la adresa guvernării, înclinând balanţa favorizării spre AMN, în cazul Săptămînii, şi PPCD, în cazul cotidianului Flux. Moldavskie vedomosti favorizează în mod evident doar PPR, criticând dur nu numai guvernarea dar şi alte partide de opoziţie.

Proiectul se realizează în parteneriat cu Institutul de Marketing şi Sondaje IMAS-INC Chişinău. Perioada de monitorizare este 10 aprilie 2007 – 17 iunie 2007. Rezultatele vor fi făcute publice prin rapoarte bilunare, în prima lună a monitorizării, apoi săptămânale. De asemenea, rapoartele vor fi plasate pe pagina de internet dedicată alegerilor locale generale www.alegeri.md/2007 realizată în cadrul Coaliţiei 2007 de ADEPT.

Proiectul este finanţat de către Fundaţia Eurasia, cu resursele Agenţiei Suedeze pentru Cooperare şi Dezvoltare Internaţională (Sida/Asdi) şi Agenţiei Statelor Unite pentru Dezvoltare Internaţională (USAID), Fondul Naţional pentru Democraţie, SUA şi Misiunea OSCE în Republica Moldova.

autor:L.I., FLUX
sursa:http://www.flux.md/p/index.php?cat=Editia%20de%20Vineri&rub=Politica&num=18&action=browse#

NICIUN COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ