Scumpirile pe seama benzinei 'nu sunt justificate'

0
39

Benzinarie chisinau

La mai bine de o săptămână de la scumpirea produselor petroliere, Uniunea ImportComPetrol, vine cu precizări: preţurile la călătoria cu maxi-taxiurile, pâine şi grâu nu au de ce să crească, ca efect a scumpirii carburanţilor.

După scumpiri, un litru de benzină cu cifra octanică 95 costă 12 lei 70 de bani (circa 1,05 USD), cea cu cifra octanică 92 – 12 lei 30 bani, iar motorina – 10 lei 60 de bani.

Potrivit Uniunii ImportComPetrol, preţul la vânzările en-gros, la motorina şi benzina cu cifra octanică mică rămân neschimbate, pentru agricultori.

„Noi vom avea grijă de gospodăriile agricole. Dar să vă explic mai simplu – dacă o gospodărie agricolă nu cumpără 12 tone de la o staţie care e construită într-un sătuc acolo, atunci degeaba mai stă ea acolo”, spune preşedintele Uniunii importatorilor de produse petroliere, Valentin Bodişteanu.

„Suntem nevoiţi să-i dotăm, să-i ajutăm, să le dăm combustibil al strânsul roadei, adică cu vacanţă de plată. Conlucrăm, mai ales fiecare staţie din sate conlucrează cu liderii agrari, care pe urmă se achită, vând roada şi se achită peste jumătate de an, un an, uneori şi peste doi ani”, spune Valentin Bodişteanu.

Agricultorii vor fi sprijiniţi

ImportComPetrol vinde motorină agricultorilor, în funcţie de înţelegerile făcute anterior, la un preţ care variază între 9 lei şi 60 de bani şi, 10 lei şi 30 de bani. Iar benzina – la un preţ de 11 lei şi 50 de bani.

Noi vom avea grijă de gospodăriile agricole

Valentin Bodişteanu

În aceste condiţii, majorarea preţurilor în sectorul agricol, la pâine sau făină, ca efect al recentei scumpiri a benzinei, sunt nejustificate şi nefondate, afirmă reprezentanţii Uniunii importatorilor de produse petroliere.

La fel de nemotivată motiv ar fi şi intenţia unor şoferi de maxi-taxiuri de a majora preţul la călătoria cu microbuzele, spune directorul executiv al ImporComPetrol, Victor Ghiţu.

„În ultimul timp se speculează un pic, şoferii de la rutiere (n.r. maxi-taxiuri, transport public privat din Chişinău) că nu altcineva…aş vrea să vă aduc o cifră convingătoare”, spune Victor Ghiţu.

„În momentul când iarna trecută s-a mărit preţurile la transportul cu rutierele, de la 2 la 3 lei, costul unui litru de motorină era 10 lei şi 60 bani. Astăzi el este la panou 10 şi 60 de bani”, spune directorul executiv al ImporComPetrol.

„Dar se vinde maxi-taxi-urilor cu reducere, după o anumită înţelegere. Se vinde şi cu 10 şi 10, şi cu 10 şi 20, şi cu 10 lei şi 30 de bani la maxi-taxi.”

Toată vâlva asta pe care o fac ei, că iată, s-au mărit preţurile la panou – este o invenţie

Victor Ghiţu

„Adică toată vâlva asta pe care o fac ei, că iată, s-au mărit preţurile la panou – este o invenţie, o încercare de a mări fără nici un suport economic şi material preţurile pentru pasageri”, spune Victor Ghiţu.

Dar, preşedintele Asociatiei Transportatorilor Privaţi, Ion Mamaligă, a declarat la BBC că proprietarii de microbuze nu au intenţia să mărească preţurile pentru călătoria cu microbuzele, ca efect al scumpirii carburanţilor.

Transportatorii au alte preocupări

Actualmente transportatorii privaţi sunt preocupaţi de altceva, susţine liderul lor.

„Ei acum se gândesc cum să-şi înlocuiască maşinile. Adică foarte multe maşini ies de pe rută. Graficul este foarte încărcat. Anul acesta urmează să fie exclus de pe rute tot transportul reutilat”, spune preşedintele Asociatiei Transportatorilor Privaţi, Ion Mamaligă.

Anul acesta urmează să fie exclus de pe rute tot transportul reutilat

Ion Mămăligă, preşedintele Asociaţiei Transportatorilor Privaţi

„Dar asta înseamnă încă jumătate din ceea ce este acum la linie. Deja vreo trei sute au fost excluse, doar în ultimele două luni.”

„Umblă să ceară termene, să-şi dea amânare pentru înlocuirea microbuzelor ca să-şi poată păstra locul de muncă şi autorizaţiile să rămână în vigoare”, spune Ion Mamaligă.

Uniunea importatorilor de produse petroliere acoperă aproximativ jumătate din importul de carburanţi în ţară.

Aproximativ 200.000 de tone de produse petroliere din acest import sunt direcţionate anual pentru sectorul agrar, spune Valentin Bodişteanu.

În Republica Moldova se consumă anual circa 550.000 de tone de carburanţi.

http://www.bbc.co.uk/romanian/news/story/2007/07/070704_moldova_preturi.shtml

NICIUN COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ